Lotus: twee nieuwe Evora’s in de pijplijn

  • Piette François
  • 27 augustus 2010

De kleine Britse constructeur is laaiend enthousiast over twee nieuwe versies van de Evora: de ‘S,’ een extremere versie, en de ‘IPS’ met automaat.

Evora S

Waarschijnlijk zal deze versie het meeste inkt doen vloeien. In de gewone Evora is de V6-motor uit de Toyota Camry zeker niet het sterkste punt. Zijn gebrek aan karakter temperde het enthousiasme van de diehard fans van het merk.

Lotus zette zijn ingenieurs aan het werk en die toverden nog enkele extra paarden tevoorschijn. De 3,5-liter V6 levert nu 350 pk bij 7.000 tr/min in plaats van 280 vroeger. Het koppel piekt bij een uitstekende 400 Nm.
Om al dat geweld beter tot zijn recht te laten komen, kun je met een sportknop de uitlaat vrijer laten ademen, om kippenvel van te krijgen. Die sportmodus past ook de limiet van de stabiliteitscontrole,en de respons van het gaspedaal aan en verhoogt het maximale toerental. Een gadget? In de praktijk zou het een leuk speleding kunnen zijn.

Lotus versterkte ook de ophanging en de remmen. En met reden. De prestaties van de Evora ‘S’ mogen gezien worden: de spurt van 0 tot 100 km/u legt hij af in amper 4,8 seconden.

Evora IPS

‘IPS’ wordt door Lotus vertaald als ’Intelligent Performance Shift’. De constructeur investeerde fors in de ontwikkeling van deze automatische versnellingsbak. Je kunt de zes versnellingen ook manueel bedienen met schakellepels aan het stuur. In de sportmodus wordt de schakeltijd nog eens verkort. Lotus wil met deze versnellingsbak een nieuw cliënteel aanboren, voornamelijk uit Azië, Amerika en het Midden-Oosten.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Lotus.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km