Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, de terugkeer van de rotatiemotor!

Deze plug-in hybride versie van de Japanse SUV krijgt een onuitgegeven motor, maar ook een nieuwe batterij.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 13 januari 2023
  • Brussels Motor Show
  • 2.716 weergaven

Belofte maakt schuld. Daarom trok Mazda vandaag op het Salon van Brussel het doek van een wereldpremière: de plug-in hybride versie van de MX-30. In tegenstelling tot wat we verwachtten, heeft de Japanse autobouwer niet zomaar een rotatiemotor toegevoegd aan zijn SUV om er een plug-in hybride van te maken. De motor doet wel degelijk dienst als generator, maar hij bevoorraadt niet de batterij met een capaciteit van 35,5 kWh van de 'normale' elektrische MX-30...


Een rotatiemotor met een kleinere batterij 

Onder zijn motorkap is de grote nieuwigheid natuurlijk de rotatiemotor. Die bestaat uit een enkele rotor met een cilinderinhoud van 830 cc en zoals het geval is bij Nissan met de Qashqai en de X-Trail e-Power, doet hij enkel dienst om de batterij op te laden. Een batterij met een capaciteit die daalt tot 17,8 kWh en ervoor zorgt dat de MX-30 e-Skyactiv R-EV tot 85 km puur elektrisch kan afleggen. Dankzij zijn laadvermogen van 36 kW kan heeft hij slechts 25 minuten nodig om terug volledig opgeladen te geraken. Daarnaast kan hij ook andere toestellen van stroom voorzien, dankzij zijn V2L-functie.


Krachtiger, maar wanneer? 

Hoewel de capaciteit van de batterij beperkter wordt, stijgt het vermogen van de elektromotor. Deze MX-30 e-Skyactiv R-EV levert een vermogen van 125 kW (170 pk) en een koppel van 260 Nm. Daarmee sprint hij naar de 100 km/u in 9,1 seconden en beschikt hij over een topsnelheid van 140 km/u. Rest enkel nog de vraag wanneer deze alternatieve Japanse SUV beschikbaar zal zijn en ook aan welke prijs…

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mazda? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mazda- zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.
En de grootste autogroep wereldwijd is… Toyota

En de grootste autogroep wereldwijd is… Toyota

Daarmee doen de Japanners het al voor het derde jaar op rij beter dan de Volkswagen groep.

Top 5 van de meest originele concept cars van Porsche

Top 5 van de meest originele concept cars van Porsche

Het is niet makkelijk om slechts 5 exemplaren te kiezen uit de vele concept cars die het merk al heeft voorgesteld. Maar deze exemplaren onderscheiden zich elk op hun eigen manier van de rest.

De Mitsubishi Colt doet een beroep op de diensten van de Renault Clio

De Mitsubishi Colt doet een beroep op de diensten van de Renault Clio

Een copy paste-operatie die heel wat mensen de wenkbrauwen zal doen fronsen.

5 Vragen aan Jon Williams: Ford verdwijnt niet uit Europa

5 Vragen aan Jon Williams: Ford verdwijnt niet uit Europa

In de aanloop naar een volledige elektrificatie tegen 2030 is Ford bezig om zijn operaties in Europa te herzien. In de marge van het Salon van Brussel spraken we met Jon Williams, General Manager van Ford Blue Europe.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km