Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, de terugkeer van de rotatiemotor!

Deze plug-in hybride versie van de Japanse SUV krijgt een onuitgegeven motor, maar ook een nieuwe batterij.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 13 januari 2023
  • Lancering

Belofte maakt schuld. Daarom trok Mazda vandaag op het Salon van Brussel het doek van een wereldpremière: de plug-in hybride versie van de MX-30. In tegenstelling tot wat we verwachtten, heeft de Japanse autobouwer niet zomaar een rotatiemotor toegevoegd aan zijn SUV om er een plug-in hybride van te maken. De motor doet wel degelijk dienst als generator, maar hij bevoorraadt niet de batterij met een capaciteit van 35,5 kWh van de 'normale' elektrische MX-30...


Een rotatiemotor met een kleinere batterij 

Onder zijn motorkap is de grote nieuwigheid natuurlijk de rotatiemotor. Die bestaat uit een enkele rotor met een cilinderinhoud van 830 cc en zoals het geval is bij Nissan met de Qashqai en de X-Trail e-Power, doet hij enkel dienst om de batterij op te laden. Een batterij met een capaciteit die daalt tot 17,8 kWh en ervoor zorgt dat de MX-30 e-Skyactiv R-EV tot 85 km puur elektrisch kan afleggen. Dankzij zijn laadvermogen van 36 kW kan heeft hij slechts 25 minuten nodig om terug volledig opgeladen te geraken. Daarnaast kan hij ook andere toestellen van stroom voorzien, dankzij zijn V2L-functie.


Krachtiger, maar wanneer? 

Hoewel de capaciteit van de batterij beperkter wordt, stijgt het vermogen van de elektromotor. Deze MX-30 e-Skyactiv R-EV levert een vermogen van 125 kW (170 pk) en een koppel van 260 Nm. Daarmee sprint hij naar de 100 km/u in 9,1 seconden en beschikt hij over een topsnelheid van 140 km/u. Rest enkel nog de vraag wanneer deze alternatieve Japanse SUV beschikbaar zal zijn en ook aan welke prijs…

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mazda? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mazda- zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km