Mercedes valt Porsche 911 aan met nieuwe AMG GT

Mercedes trekt ten strijde tegen het icoon van de sportwagens, de Porsche 911 en zijn grootste uitdager, de Jaguar F-Type. Dat beloven pittige vergelijkende tests te worden want het merk met de ster maakte grondig werk van zijn nieuwste model. Hij heet kortweg AMG GT en krijgt een volledig nieuwe V8.

  • Piette François
  • 10 september 2014

Zoals je weet , is het hart van elke sportwagen de motor. En die verdient bijzondere aandacht want hij is helemaal nieuw. De V8 is 100 procent van AMG, meet 4 liter en levert 462 pk in de versie GT en 510 pk in de versie GT S. Mercedes daagt dus niet de Porsche 911 Carrera uit, maar wel de 911 Turbo.

De motor heeft heel wat hoogwaardige technologie, zoals een variabele uitlaat, een droog carter en innovatieve turbo’s in het midden van de V. Voor de transmissie is er een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Deze pure achterwielaandrijver haalt ook voordeel uit een elektronische zelfsper (standaard op de S).

Heel licht

Dankzij een structuur die veel aluminium gebruikt heeft deze Mercedes een beperkt gewicht van slechts 1.540 kg voor de GT-versie. Die massa is bovendien evenwichtig verdeeld tussen de assen, met een verhouding van 47 procent vooraan en 53 procent achteraan.

De lichte en krachtige AMG GT belooft prestaties van een hoog niveau: 3,8 seconden van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 310 km/u voor de GT S. Het verbruik schommelt tussen 9,3 en 9,4 l/100 km naargelang de versie.

Rijmodi

Mercedes biedt vier rijmodussen, van Comfort tot Sport+. Er is ook een stand die je helemaal kunt personaliseren. De modi beïnvloeden de gestuurde ophanging, de uitlaat, de reactiesnelheid van de motor en de versnellingsbak, … De actieve veiligheid vaart wel bij een dodehoekwaarschuwing, een achteruitrijcamera, een systeem dat waarschuwt wanneer je van een rijstrook afwijkt en meer van dat.

ESP is natuurlijk standaard (het is wettelijk verplicht), maar de meest getalenteerde rijders (alleen zij) kunnen het ook volledig uitschakelen. Voor piloten in wording is er nog altijd een sportstand die het midden houdt tussen de twee.

Geen gezinswagen

De AMG GT is een strikte tweezitter en natuurlijk niet de meest praktische auto voor huisvaders en –moeders. De koffer haalt een redelijke inhoud voor zo’n bolide: 350 liter. De presentatie vindt in oktober plaats, op het salon van Parijs.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km