BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Het model zou volgend jaar op de markt moeten komen.
Mercedes komt interdaad met een G-Klasse zonder een verbrandingsmotor aan boord. Dat is net bevestigd op het autosalon van München met de presentatie van een prototype. Het model is dan ook de laastste tijd zijn meest opulente motorisaties aan het verliezen: de V12 verdween eind 2017 uit het gamma (met de G 65 Final Edition) en de V8 ging in juni op pensioen (G 500 Final Edition). Dan blijft enkel nog de AMG G 63 en de G 400 d op diesel over, maar voor hoe lang nog?
Op de IAA Mobility 2021 was er al een eerste prototype te zien, de EQG Concept, maar het exemplaar dat onlangs is onthuld, geeft alvast een blik op de productieversie van de emissievrije G-Klasse. Het merk blijft nog discreet over de specificaties van het model, maar volgens de geruchten zou hij maar liefst vier elektromotoren krijgen en, optioneel, een nieuwe generatie batterij met een hoge dichtheid voor een groter rijbereik.
De elektrische G-Klasse zal een aangepaste versie van het chassis van de modellen met een verbrandingsmotor krijgen. Mercedes legt uit dat dit onder meer een dubbele wishbone-ophanging vooraan en een starre as achteraan. De batterij wordt in een stalen behuizing geplaatst, omringd door een composietlaag met koolstofvezel om hem te beschermen tijdens offroadgebruik en in diep water. Het nieuwe model zou dus niets aan terreincapaciteiten moeten verliezen. De elektrische G-Klasse zal ook door Magna Steyr in Oostenrijk worden geproduceerd, naast het klassieke model met verbrandingsmotor, en dat vermoedelijk vanaf volgend jaar.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...