Mercedes EQV: elektrisch vip-busje

Zoals beloofd maakt Mercedes een elektrische afgeleide van zijn V-Klasse. De EQV is een shuttlebus die acht passagiers tot 405 kilometer ver kan brengen tussen twee laadbeurten.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 augustus 2019
  • Elektrisch

Mercedes EQV: elektrisch vip-busje

Op het salon van Genève toonde Mercedes de gefacelifte versie van zijn V-Klasse en beloofde het ook een elektrische variant. Dit is nu de definitieve versie, de EQV. De elektrische minibus zal over enkele dagen op het salon van Frankfurt worden getoond.

Mercedes EQV: elektrisch vip-busje
Mercedes EQV: elektrisch vip-busje

Een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 100 kWh, waarvan 90 kWh bruikbaar is, zorgt volgens Mercedes in afwachting van de officiële homologatie voor een rijbereik van 405 kilometer.

Mercedes EQV: elektrisch vip-busje

De batterij aan een wallbox opladen met de geïntegreerde lader van 11 kW duurt een tiental uur, zo zegt Mercedes. Ook snelladen is mogelijk, zodat je op minder dan 45 minuten tijd tot 80 procent kunt bijladen.

Mercedes EQV: elektrisch vip-busje

De dieselmotoren van de V-Klasse maken plaats voor een elektromotor. Die drijft de voorwielen aan en is goed voor 150 kW (204 pk) en 362 Nm. Acceleratiecijfers geeft Mercedes niet op, maar de topsnelheid van de EQV ligt vast op 160 km/u. Peddels aan het stuur laten je de intensiteit van de remenergierecuperatie instellen.

Mercedes EQV: elektrisch vip-busje

De EQV krijgt twee verschillende formaten van wielbasis: 3,20 meter en 3,43 meter. De totale lengte bedraagt dan ofwel 5,14 meter of 5,37 meter. Er zijn verschillende zetelconfiguraties mogelijk om het aantal plaatsen te variëren van zes tot acht.

Mercedes EQV: elektrisch vip-busje

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault 5 E-Tech: 400 autonomie en 25.000 euro

Renault 5 E-Tech: 400 autonomie en 25.000 euro

De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.

Tesla Cybertruck: 755 km autonomie en 0-100 km/u in 2,7 s

Tesla Cybertruck: 755 km autonomie en 0-100 km/u in 2,7 s

De eerste Cybertrucks zijn eindelijk van de band gerold in de Gigafactory in Texas en aan klanten overhandigd! Een elektrische pick-up die veel van de beloften van 4 jaar geleden nakomt, maar niet allemaal...

Lotus onthult een nieuwe supercharger

Lotus onthult een nieuwe supercharger

De snelladers van Lotus halen een laadvermogen tot 450 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km