Mercedes bouwt extreme G-Klasse 500 4x4²

De ultieme G-Klasse? Dat is wellicht de imposante G 63 AMG 6x6. Deze G 500 4x4² is een kleinere variant die weliswaar twee wielen verloor maar nog altijd indruk maakt. Misschien gaat hij zelfs in productie …

  • Van den Bogaert Robin
  • 23 februari 2015

Mercedes plukte de aandrijflijn met de zogenaamde portaalassen van de G 63 AMG 6x6. In vergelijking met klassieke starre assen zijn de wielen niet gecentreerd op de as, maar bevinden ze zich decentraal onder het einde van de as door de portaaloverbrenging. Klinkt ingewikkeld? Weet gewoon dat door deze constructie de bodemspeling gigantisch toeneemt (van 21 cm in een gewone G tot 45 cm hier). Hij rijdt door plassen van een meter diep.

Twee veerpoten

De G 500 4x4² staat ook een pak breder op zijn sporen, op grote 22-duimsvelgen. Het is mogelijk om de bandenspanning te verlagen voor extra grip in het zand. Ook opmerkelijk is dat Mercedes twee parallelle veerpoten gebruikt per wiel. Eén veerpoot heeft een vaste demperinstelling, de andere wordt elektronisch gestuurd. Met een knop kun je in 15 milliseconden wisselen van een sportieve naar een comfortabele setting.

Design

Visueel valt de G 500 4x4² natuurlijk op door zijn breedte, hoogte en grote wielen, maar ook door een aantal specifieke kenmerken zoals led-lichtstrips boven de voorruit, spatbordranden in carbon en de voorbumper van de AMG-modellen.

Productie of niet?

Mercedes wil de G 500 4x4² graag in productie nemen, maar voorlopig is het nog een showmodel. Reageert het publiek positief en dagen er voldoende kopers op, dan komt hij er. De 4.0 V8 biturbomotor (422 pk) voldoet in ieder geval aan de milieunormen. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km