Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Volgens een patentaanvraag wil Mercedes de remweg van zijn auto’s inkorten door hun banden leeg te laten lopen.
Het lijkt een vreemd idee: de veiligheid van een auto vergroten door de banden plots leeg te laten lopen. Mercedes zou die oplossing overwegen volgens het Amerikaanse CarBuzz. Toch houdt het idee steek: wanneer de bandendruk sterk daalt, zakken de bandflanken in en vergroot het contactoppervlak met de weg. Een groter contactoppervlak betekent meer grip in langsrichting en dus kortere remwegen.
Het systeem is specifiek bedacht voor de elektrische modellen van Mercedes. Die werken namelijk met zogenaamde brakes-by-wire: het rempedaal is niet fysiek met het remsysteem verbonden. Als dat systeem zou falen, kan het platzetten van de banden werken als noodoplossing.
Na zo’n maneuver zou de topsnelheid van de auto tijdelijk worden begrensd tot de bandenspanning weer op niveau is. De bestuurder moet daar niets voor doen: de auto zou een interne compressor inzetten om zijn eigen banden weer op te pompen.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.