Met de motor de file te slim af zijn? We doen het steeds vaker

De motor- en scootermarkt trekt weer aan. Terwijl er vorig jaar nog minder werden verkocht, is er in de eerste drie maanden van 2018 een stijging met 6 procent, onderzocht sectorfederatie Febiac. Opmerkelijk: de groei is het sterkst in de provincies met sterke mobiliteitsproblemen.
  • Bervoets Wim
  • 19 april 2018

In de eerste drie maanden werden er in ons land al 6.206 motoren ingeschreven, bijna 400 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Febiac haalt de invoering van de Euro4-norm in 2017 aan, die zorgde voor meer inschrijvingen het jaar voordien. De strengere norm lijkt intussen verteerd: vooral in januari en februari 2018 werden er opnieuw meer motoren en scooters verkocht.

Mobiliteitsprobleem

Vooral in provincies die kampen met mobiliteitsproblemen is de gemotoriseerde tweewieler in trek. Motoren en scooters mogen in fileverkeer immers onder bepaalde voorwaarden tussen de rijstroken rijden. In Antwerpen steeg de motorverkoop bijvoorbeeld met 14,5 procent. Die provincie is ook goed voor het hoogste aantal nieuwe inschrijvingen (17,2 procent). Ook de inschrijvingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (+8,4 procent) liggen boven het nationale gemiddelde. Alleen in West-Vlaanderen (-1,6 procent), Waals-Brabant (-1,2 procent) en Luik (-1,7 procent) daalde het aantal inschrijvingen.

Rijbewijs B

Febiac pleit voor de motor of scooter als mobiliteitsoplossing. Die voertuigen nemen sterk aan belang toe in het woon-werkverkeer. Een gemotoriseerde tweewieler tot 125 cc mag ook met een rijbewijs B bestuurd worden. Die categorie vertegenwoordigt bijna een kwart van alle inschrijvingen.

BMW populairst

BMW blijft met 15 procent het meest populaire motormerk. Sterkte stijgers zijn Yamaha (nummer 2, +23,1 procent), Harley Davidson (nummer 5, +19,1 procent), KTM (nummer 6, +20,2 procent) en Suzuki (nummer 9, +47,2 procent).

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: Belga.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km