Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA) hebben we officieel de symbolische kaap van een miljoen ingeschreven elektrische voertuigen en plug-inhybrides per jaar overschreden. En dat is nog maar het begin.
Het Internationaal Energieagentschap publiceerde een rapport op zijn website. Daarin staat dat het succes van elektrische auto’s, plug-inhybrides en in mindere mate waterstof alsmaar toeneemt. De drie categorieën samen zijn wereldwijd goed voor meer dan 1 miljoen nieuwe inschrijvingen per jaar. In 2017 noteerde het IEA de komst van 1,1 miljoen geëlektrificeerde voertuigen op onze planeet. De meerderheid daarvan (zo’n twee derde) waren elektrische voertuigen.
Het gaat om een stijging van meer dan 50 procent vergeleken met het jaar voordien. De stijging valt vooral te verklaren door de honger van de gigantische Chinese markt (+ 72 procent), die op zichzelf goed is voor meer dan de helft van de ingeschreven geëlektrificeerde voertuigen (580.000) in 2017.
De meest ontvankelijke markt voor elektromobiliteit is echter Noorwegen. Volgens de statistieken van het IEA waren in 2017 39 procent van de nieuw ingeschreven voertuigen elektrisch of plug-inhybride, oftewel bijna 4 auto’s op 10. Daarna volgen IJsland (12 procent) en Zweden (6 procent). China volgt “maar” op de vierde plaats, met een aandeel van 2,2 procent.
Het rapport van het IEA geeft ook een idee van het succes van waterstofauto’s. Eind vorig jaar reden er op de hele planeet 7.200 auto’s op waterstof, waarvan zowat de helft in de VS (vooral in Californië): 3.500 stuks. In Japan reden er 2.300 waterstofauto’s, in Europa 1.200, vooral in Duitsland en Frankrijk.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...