Mini Clubman John Cooper Works: als het vooruit moet gaan

De gewone Mini staat al bekend om zijn geweldige rijeigenschappen. De Cooper en Cooper S doen daar een schepje bovenop, maar het summum blijft natuurlijk de John Cooper Works. Die behandeling valt nu ook de Clubman te beurt. Alle details? Die lees je hier.
  • Bervoets Wim
  • 16 december 2016

Het vorige model van de Clubman, die met het karakteristieke zijdeurtje, kreeg natuurlijk ook een make-over van John Cooper Works. Die puurde 211 pk uit de 1.6 viercilinder turbobenzine, en was daarmee de snelste Mini-break.

Onder de kap

Het huidige motorblok dat bij de JCW onder de kap schuilt, is iets groter: het gaat om de 2.0 viercilinder turbobenzine, die goed is voor 231 pk en 350 Nm. Dat vermogen wordt standaard via een manuele zesbak naar de vier wielen gestuurd – De Clubman John Cooper Works is dus alleen met All4-vierwielaandrijving verkrijgbaar – maar je kunt het werk ook uit handen geven door te kiezen voor een achttrapsautomaat.

Pittig

De Mini haalt daardoor 100 km/u in 6,3 seconden en een topsnelheid van 238 km/u. Pittige prestaties dus, die worden beklemtoond door specifieke John Cooper Works-designkenmerken, zoals de grote luchtinlaten op de plaats van de mistlampen vooraan, de specifieke zijschorten, de achterkant met dubbele sportuitlaat en de achterspoiler. Binnenin krijg je specifieke sportzetels en een JCW-sportstuur.

Verbonden

In het interieur kan je verder kiezen voor een navigatiesysteem met heel wat infotainmentopties, tot en met onlinediensten en een app voor je smartphone. Ook de veiligheid werd niet over het hoofd gezien, met een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp in de stad, parkeerhulp, adaptieve snelheidsregelaar en verkeersbordherkenning. Voor wanneer het allemaal even iets rustiger mag.

Prijzen

De Mini Clubman John Cooper Works staat in de catalogus vanaf € 36.650. Kies je voor de versie met automaat, dan betaal je vanaf € 38.800. Vergeet ook de talrijke personalisatiemogelijkheden niet. Daar is Mini de laatste jaren immers mee groot geworden!

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km