Mini Clubman John Cooper Works: als het vooruit moet gaan

De gewone Mini staat al bekend om zijn geweldige rijeigenschappen. De Cooper en Cooper S doen daar een schepje bovenop, maar het summum blijft natuurlijk de John Cooper Works. Die behandeling valt nu ook de Clubman te beurt. Alle details? Die lees je hier.
  • Bervoets Wim
  • 16 december 2016

Het vorige model van de Clubman, die met het karakteristieke zijdeurtje, kreeg natuurlijk ook een make-over van John Cooper Works. Die puurde 211 pk uit de 1.6 viercilinder turbobenzine, en was daarmee de snelste Mini-break.

Onder de kap

Het huidige motorblok dat bij de JCW onder de kap schuilt, is iets groter: het gaat om de 2.0 viercilinder turbobenzine, die goed is voor 231 pk en 350 Nm. Dat vermogen wordt standaard via een manuele zesbak naar de vier wielen gestuurd – De Clubman John Cooper Works is dus alleen met All4-vierwielaandrijving verkrijgbaar – maar je kunt het werk ook uit handen geven door te kiezen voor een achttrapsautomaat.

Pittig

De Mini haalt daardoor 100 km/u in 6,3 seconden en een topsnelheid van 238 km/u. Pittige prestaties dus, die worden beklemtoond door specifieke John Cooper Works-designkenmerken, zoals de grote luchtinlaten op de plaats van de mistlampen vooraan, de specifieke zijschorten, de achterkant met dubbele sportuitlaat en de achterspoiler. Binnenin krijg je specifieke sportzetels en een JCW-sportstuur.

Verbonden

In het interieur kan je verder kiezen voor een navigatiesysteem met heel wat infotainmentopties, tot en met onlinediensten en een app voor je smartphone. Ook de veiligheid werd niet over het hoofd gezien, met een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp in de stad, parkeerhulp, adaptieve snelheidsregelaar en verkeersbordherkenning. Voor wanneer het allemaal even iets rustiger mag.

Prijzen

De Mini Clubman John Cooper Works staat in de catalogus vanaf € 36.650. Kies je voor de versie met automaat, dan betaal je vanaf € 38.800. Vergeet ook de talrijke personalisatiemogelijkheden niet. Daar is Mini de laatste jaren immers mee groot geworden!

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km