Morgan Plus 8: voor mannen met behaarde borstkas

  • Piette François
  • 06 februari 2012

Eindelijk is de Morgan Plus 8 terug. Ter herinnering: voor wie de Morgan met 4 cilinders kortademig vond, presenteerde het Britse merk de "+8" met (nogal wiedes) een V8. De uitstekende V8 van Rover en Buick om precies te zijn, een motor die tot de jaren negentig zowat de helft van de Britse auto's aandreef.

Ford-episode

Je weet hoe dat gaat: de uitstootnormen deden dit blok uiteindelijk de das om. Morgan verving de V8 dan ook door een V6 uit de Ford Mondeo. Dat betekende geen groot verlies voor de prestaties, maar het charisma was toch niet meer hetzelfde.

Goed nieuws

Nu keert de V8 terug. En het is een terugkeer in stijl. De V8 komt niet in de plaats van de Ford-V6, maar wordt de nieuwe topversie van het gamma. Het blok van 4,8 liter stamt van BMW, werd overgenomen van de Morgan Aero en levert maar liefst 367 pk en 490 Nm. Ruim voldoende om een sportwagen van precies 1,1 ton aan te drijven. Het gaat hier om de originele Morgan, waarvan het concept teruggaat naar de jaren dertig. Voor de muzikale toets biedt Morgan in optie een sportuitlaat aan waardoor niet alleen het geluid maar ook het vermogen toeneemt (tot 390 pk).

De cijfers

De fenomenale verhouding vermogen/gewicht levert explosieve acceleratiewaarden op: het duurt 4,5 seconden om 100 km/u te bereiken. De topsnelheid bedraagt 249 km/u, wat misschien een beetje mager lijkt maar vergeet niet dat het profiel nog stamt uit het dinotijdperk en dus de topsnelheid beperkt. De archaïsche ophanging vereist ook een stevige krachtbron. Kortom, de Morgan Plus 8 is een pure, harde auto, voor bestuurders met haar op hun borst, zoals onze Britse vrienden het zouden zeggen.

Het verbruik bedraagt op papier 11 l/100 km voor de versie met automaat (256 g CO2/km). Inderdaad, deze Morgan is de eerste van de 'klassieke' modellen die in optie een automatische versnellingsbak heeft (met zes versnellingen en een sturing die een beetje gas geeft bij terugschakelen).

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Morgan.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km