Nieuwe generatie elektrische stadswagens: eindelijk betaalbaar?

Er komen heel wat nieuwe kleine EV’s op de Belgische markt. Dit zijn de 5 jongste vertegenwoordigers van het genre. Zijn ze eindelijk ‘betaalbaar’?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 november 2019
  • Lancering

1. Seat Mii Electric: 21.190 €

Nieuwe generatie elektrische stadswagens: eindelijk betaalbaar?

Seat vraagt slechts 21.190 euro voor de nieuwe elektrische variant van zijn kleine stadswagen Mii. Met zijn neven van Skoda en VW werpt deze stekkerauto zonder fratsen zich op als een van de meest betaalbare van de markt. Voor dat geld krijg je een batterij van 32,3 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van 259 kilometer.

2. Honda e: 34.500 €

Nieuwe generatie elektrische stadswagens: eindelijk betaalbaar?

In tegenstelling tot Seat kiest Honda niet voor ‘eenvoud’ voor zijn toetreding tot de elektrische markt. Zijn stadswagen met de naam ‘e’ pakt uit met een nostalgisch design, een sportiever temperament en een meer technologische uitrusting. Keerzijde van de medaille: voor een batterij van 35,5 kWh (220 kilometer rijbereik) ligt zijn basisprijs al op 34.500 euro.

3. Renault Zoé: 24.400 € / 32.600 €

Nieuwe generatie elektrische stadswagens: eindelijk betaalbaar?

De pionier van de ‘toegankelijke’ elektromobiliteit is grondig vernieuwd. Zo heeft hij voortaan een batterij van 52 kWh, goed voor een comfortabel rijbereik van net onder de 400 kilometer (WLTP). Hij is beschikbaar vanaf 32.600 euro inclusief batterij of 24.400 euro als je de batterij apart huurt.

4. Peugeot e-208: 29.991 €

Nieuwe generatie elektrische stadswagens: eindelijk betaalbaar?

De elektrische versie van Peugeots nieuwe stadswagen is in België verkrijgbaar voor 29.991 euro. In zijn ingewanden schuilt een batterij van 50 kWh die goed is voor een WLTP-rijbereik van 340 kilometer.

5. Mini Cooper SE: 33.100 €

Nieuwe generatie elektrische stadswagens: eindelijk betaalbaar?

Neen, je droomt niet: de basisprijs van de elektrische Mini is (iets) lager dan die van de Honda e: 33.100 euro. Voor dat geld krijg je een ‘kleine’ batterij van 32,6 kWh. Het WLTP-rijbereik is 232 kilometer.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km