Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
‘Alternatieve’ autobouwers hebben de wind in de zeilen. Gisteren vertelden we al dat Tesla vandaag de grootste autobouwer ter wereld is met een beurswaarde die die van Toyota overtreft. Een andere speler groeit ook gigantisch zonder ook maar één auto te hebben geleverd: de startup Nikola uit de stad Phoenix in het Amerikaanse Arizona. Het bedrijf, dat aanvankelijk gespecialiseerd was in vrachtwagens op waterstof, is nu op zoek naar investeerders en heeft een enorm succes gekend op de beurs.
Aanvankelijk had Nikola de ambitie om de kleine wereld van de vrachtwagens overhoop te gooien. Samen met het Italiaanse Iveco wil het tegen 2023 een puur elektrische vrachtwagen voorstellen. Ondertussen is het aandeel van Nikola Motor reeds op de beurs gebracht en daar heeft het een hoge vlucht genomen. Het is vandaag iets minder dan 90 dollar waard, waardoor de beurswaarde van het bedrijf uitkomt op… 30 miljard dollar. Dat is meer dan Ford, terwijl deze startup nog maar vijf jaar oud is en, vooral, nog geen enkel product op de markt heeft gebracht.
Het toont in welke mate investeerders en veel breder ook het grote publiek geïnteresseerd zijn in alternatieve mobiliteit, of het nu gaat over elektriciteit, waterstof of zonne-energie.
Naast zijn vrachtwagens wil de startup ook het (in Noord-Amerika) immens populaire segment van de pick-ups veroveren. Nikola heeft een paar maand geleden de Badger onthuld, een rechtstreekse rivaal voor de Tesla Cybertruck of Ford F-150 EV, met een elektromotor van liefst 906 pk die wordt gevoed door een brandstofcel. De Badger is nog niet verkrijgbaar, maar vanaf 30 juni kan je hem al wel bestellen in de VS. Het bedrijf zou ook werken aan een elektrische buggy en jetski.
Het is nu alleen afwachten of Nikola Motors het productiestadium zal halen en of het zijn toekomstige producten op de markt zal krijgen.De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.