Nikola, toekomstige gigant in waterstofvoertuigen?

De Amerikaanse startup kent een explosieve groei op de beurs.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 12 juni 2020
  • Elektrisch

‘Alternatieve’ autobouwers hebben de wind in de zeilen. Gisteren vertelden we al dat Tesla vandaag de grootste autobouwer ter wereld is met een beurswaarde die die van Toyota overtreft. Een andere speler groeit ook gigantisch zonder ook maar één auto te hebben geleverd: de startup Nikola uit de stad Phoenix in het Amerikaanse Arizona. Het bedrijf, dat aanvankelijk gespecialiseerd was in vrachtwagens op waterstof, is nu op zoek naar investeerders en heeft een enorm succes gekend op de beurs.

Constructeur zonder product

Aanvankelijk had Nikola de ambitie om de kleine wereld van de vrachtwagens overhoop te gooien. Samen met het Italiaanse Iveco wil het tegen 2023 een puur elektrische vrachtwagen voorstellen. Ondertussen is het aandeel van Nikola Motor reeds op de beurs gebracht en daar heeft het een hoge vlucht genomen. Het is vandaag iets minder dan 90 dollar waard, waardoor de beurswaarde van het bedrijf uitkomt op… 30 miljard dollar. Dat is meer dan Ford, terwijl deze startup nog maar vijf jaar oud is en, vooral, nog geen enkel product op de markt heeft gebracht.

Het toont in welke mate investeerders en veel breder ook het grote publiek geïnteresseerd zijn in alternatieve mobiliteit, of het nu gaat over elektriciteit, waterstof of zonne-energie.

Wat heeft Nikola Motor voor ons in petto?

Naast zijn vrachtwagens wil de startup ook het (in Noord-Amerika) immens populaire segment van de pick-ups veroveren. Nikola heeft een paar maand geleden de Badger onthuld, een rechtstreekse rivaal voor de Tesla Cybertruck of Ford F-150 EV, met een elektromotor van liefst 906 pk die wordt gevoed door een brandstofcel. De Badger is nog niet verkrijgbaar, maar vanaf 30 juni kan je hem al wel bestellen in de VS. Het bedrijf zou ook werken aan een elektrische buggy en jetski.

Het is nu alleen afwachten of Nikola Motors het productiestadium zal halen en of het zijn toekomstige producten op de markt zal krijgen.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Nikola Motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km