Officieel: alles wat je moet weten over de Volkswagen T-Cross, VW’s kleinste SUV

Hij zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is het doek er finaal af: de Volkswagen T-Cross komt het VW-gamma vervoegen als kleinste SUV. De compacte T-Cross deelt zijn fundamenten met de Polo, Seat Ibiza en Arona, en krijgt drie benzinemotoren en een diesel.

  • Bervoets Wim
  • 25 oktober 2018
  • Lancering

Met een lengte van 4,11 meter en een hoogte van 1,56 meter is deze nieuwe T-Cross welgeteld 5,4 centimeter langer en 11,2 centimeter hoger dan de technisch nauw verwante Polo. Toch blijft de T-Cross compact: hij is 12 centimeter korter dan de grotere T-Roc, maar belooft plaats voor vijf passagiers.

Moduleerbaar

De bagageruimte schommelt dankzij een verschuifbare achterbank (over een lengte van 14 centimeter) tussen 385 en 455 liter, en met de achterbank neergeklapt bedraagt de laadruimte 1.281 liter. Optioneel kan de rugleuning van de passagierszetel vooraan ook neergeklapt worden om grote voorwerpen te vervoeren.

Verlichte strook

Visueel gebruikt de T-Cross de intussen vertrouwde Volkswagen-stijlkenmerken, met een breed radiatorrooster en accenten die we van de T-Roc kennen. Achteraan zijn led-lichten standaard, en worden ze verbonden door een zwarte, verlichte strook. Standaard staat de compacte SUV op 16-duimsvelgen, met 18 duim als maximum. Binnenin oogt het dashboard vertrouwd voor wie de Volkswagen Polo al kent. De wat strenge uitstraling kan opgevrolijkt worden met contrasterende kleuren en bekledingen, en net als in de Polo kan je kiezen voor een digitaal instrumentenpaneel, het Active Info Display.

Gadgets

Standaard voorziet Volkswagen op de T-Cross heel wat veiligheidsvoorzieningen: we noteren een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, rijstrookhulp, en dodehoekwaarschuwing. Optioneel is er parkeerhulp, een vermoeidheidswaarschuwing en adaptieve snelheidsregelaar. Standaard is het infotainmentscherm 6,5 duim groot, maar wie voor het hele pakket met Active Info Display gaat, krijgt een 8 duim groot touchscreen, tot vier USB-poorten, een inductielader voor smartphones, en kan nog kiezen voor een Beats-audiosysteem van 300 watt.

Motoren

Het benzineaanbod in deze nieuwe Volkswagen T-Cross wordt gevormd door twee driecilinders en een viercilinder. De driecilinders zijn de 1.0 TSI met 95 en 115 pk. De eerste is gekoppeld aan een manuele vijfbak, de tweede laat je kiezen tussen een manuele zesbak en een DGS-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. De topversie is de intussen vertrouwde 1.5 TSI, een 150 pk sterke viercilinder, die alleen combineerbaar is met de DSG7-versnellingsbak. Volkswagen voorziet toch nog een dieselmotor, maar houdt de keuze beperkt tot één: de 1.6 TDI, een viercilinder met 95 pk, gekoppeld aan een manuele vijfbak of DSG7.

Prijzen

Volkswagen houdt het voorlopig bij een vanafprijs voor de Duitse markt, die een ruwe indicatie geeft van wat de prijs bij ons zal worden: € 17.975 voor de basisversie met 1.0 TSI van 95 pk. Die is standaard degelijk uitgerust, met verstelbare achterbank, elektrische ruiten, dodehoekwaarschuwing en rijstrookhulp. De versie Life voegt parkeersensoren en airco toe, terwijl de versie Style de T-Cross chiquer aankleedt. Een sportieve aankleding is er in de vorm van een R-Line-pakket.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km