Hyundai
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
Om de nieuwe sportieve S-versie van zijn Q8 aan te drijven, heeft Audi het krachtigste dieselblok op de Europese markt ontwikkeld.... Naast zijn 435 pk ontwikkelt deze milde hybride V8 TDI ook 900 Nm vanaf 1.250 tpm.
Het is niet langer een primeur: Audi heeft besloten om haar gamma S-modellen om te bouwen naar diesel. We maakten recent al kennis met de SQ5 TDI en S6/S7 TDI. Nu is er een nieuw lid van deze grote familie van S TDI-modellen: de SUV-coupé SQ8. Als hoofd van de S-familie neemt de SQ8 geen genoegen met een V6 TDI. Hij krijgt een V8 TDI, een blok dat met 435 pk de krachtigste dieselmotor op de Europese markt wordt.
Elektrische compressor
Net als het V6-blok van de andere S TDI's, maakt deze 4.0 V8 gebruik van de voordelen van elektrificatie om zijn prestaties te boosten en zijn verbruik te verminderen. Zo zien we een elektrische compressor die de twee klassieke turbo’s helpt hun reactietijd te verkorten. Met deze techniek ontwikkelt de V8 TDI het indrukwekkende koppel van 900 Nm al vanaf 1250 tpm (en tot 3250 tpm).
De compressor wordt gevoed door een elektrisch systeem van 48 volt dat de ruggengraat vormt van het mild hybrid-systeem van de SQ8. De kleine lithium-ionbatterij van het systeem krijgt elektriciteit van een riemaangedreven alternator-starter. In reële omstandigheden vermindert deze milde hybride volgens Audi het brandstofverbruik met 0,5 l/100 km. Audi heeft echter nog geen officiële CO2-homologatie van deze sportieve mastodont aangekondigd.
De cavalerie wordt via een achttrapsautomaat naar de vier wielen gestuurd, met een lichte voorkeur voor de achterwielen (40/60). Dat zorgt ervoor dat de SQ8 in slechts 4,8 seconden 100 km/u bereikt en naar de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u sjeest. Optioneel kan de SQ8 worden uitgerust met een sportdifferentieel (met vectoriële koppelverdeling tussen de achterwielen) en meesturende achterwielen. Luchtvering is standaard. Wie zijn SQ8 nog scherper wilt maken, kan actieve antirolstangen toevoegen. Een elektromotor tussen de stabilisatorstangen op elke as zorgt dan voor minder koetsrol van deze mastodont.
Visueel onderscheidt de SQ8 zich met een specifiek radiatorrooster, ruimere luchtinlaten, een S-uitlaatsysteem en verbrede wielkasten. De wielen zijn standaard voorzien van 21-duismvelgen of optioneel 22-duimsvelgen. Aan boord zijn er standaard sportzetels met een S-logo in reliëf en contrasterende stiksels. Optioneel kan de SQ8 TDI ook worden uitgerust met nog sportievere S-zetels met geïntegreerde hoofdsteunen en stevigere zijwangen.
De Audi SQ8 TDI staat aan het einde van de zomer bij de Europese dealers.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!