Officieel: Kia EV6, speerpunt van het elektrische gamma
Kia
stelt officieel zijn EV6 voor. Deze cross-over is de eerste van een lange reeks
modellen van het merk die gebruik mogen maken van het platform voor elektrische
voertuigen. Rijbereik, vermogen, batterij, opladen: dit is alles wat je moet
weten over de EV6.
VROOM Team
30 maart 2021
Elektrisch
Met zijn op zijn zachtst gezegd bijzondere
lijn en futuristische lichtsignatuur is het moeilijk om in te schatten hoe
groot deze EV6 nu eigenlijk is. Hij is bijna 4,7 meter lang, 1,9 meter breed en
1,55 meter hoog. Het is een verhoogde berline of cross-over eerder dan een
echte SUV. Qua formaat zit hij aardig in de buurt van een Jaguar I-Pace, al is
hij iets smaller. Zoals de meeste elektrische modellen heeft de EV6 een bijzonder
lange wielbasis voor zijn formaat: 2,9 meter, of even lang als in een Range
Rover.
Uiteraard schept dat grootse verwachtingen
voor de binnenruimte. Het ruimtegevoel wordt versterkt door een ‘zwevende’
middenconsole en de afwezigheid van een airco onder het dashboard waardoor de
vloer perfect vlak kan worden gehouden. Er zijn ook geen fysieke knoppen meer.
Het kleine paneel om de temperatuur te regelen is een scherm geworden dat zijn
weergave aanpast in functie van het menu waarin je je bevindt. Bovenop het
dashboard tot slot tronen twee licht gebogen schermen van elk 12 duim.
De EV6 is niet alleen elektrisch maar gebruikt
ook veel gerecycleerd materiaal voor zijn constructie: het equivalent van 100
halveliterflessen om precies te zijn. Zo kunnen bijvoorbeeld de stoelen worden
bekleed met een materiaal op basis van gerecycleerde kunststoffen.
Elektriciteit te koop
Deze EV6 kan worden uitgerust met
verschillende batterijen en motoren. De accu slikt 58 of 77 kWh en kan worden
gecombineerd met één elektromotor die de achterwielen aandrijft of twee om hem
vierwielaandrijving te geven.
Er bestaat ook een vijfde versie, de GT, die
de grootste batterij combineert met de vierwielaandrijving voor een
totaalvermogen van liefst 580 pk. De prestaties zijn dan echt indrukwekkend,
met een 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden en een topsnelheid van 260 km/u. Met
een knop op het stuur kan hij ook een “sportieve” klank verspreiden, net zoals
Porsche al aanbiedt in zijn Taycan.
Ongeacht het vermogen kan de EV6 opladen van
10 naar 80 procent in slechts 18 minuten als hij aan een snellader is
gekoppeld. Hij kan op minder dan 5 minuten 100 kilometer rijbereik recupereren.
De versie die het verste geraakt, belooft volgens Kia een rijbereik van 510
kilometer.
De EV6 kan stroom laden maar ook afgeven.
Dankzij een adapter die op de auto kan worden aangesloten kan hij als batterij
dienen om het huis te voeden en tot 24 uur lang stroom leveren. Dat is wel zo
praktisch bij een stroomonderbreking. Maar ook elders. Ok, we zien hem nog niet
midden in het bos een elektrische kettingzaag voeden, maar wat dacht je van een
projector om ergens een openluchtcinema te organiseren?
Een hele familie
De EV6 krijgt binnenkort het gezelschap van
andere elektrische modellen. In totaal zal Kia 11 puur elektrische modellen
aanbieden, waarvan er 7 enkel met dit type aandrijflijn verkrijgbaar zijn. Ze
heten allemaal EV, gevolgd door een cijfer van 1 tot 9. Tegen 2030 wil het
Koreaanse merk dat 40 procent van zijn gamma elektrisch is.
Eind 2021
De productie van de cross-over begint in juli 2021 en
de eerste exemplaren zouden bij ons drie maand later bij de dealer moeten
staan. De Koreanen publiceren heel binnenkort de volledige prijslijst.
Op zoek naar een elektrische wagen?
Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 5 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of GT4 tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 8 of 9 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!
In plaats van een ‘echte’ camper te moeten kopen, kan je ook tijdelijk de nodige accessoires in een op maat gemaakte module voor je auto aanschaffen. Zoals met de QUQUQ Busbox-4, speciaal gemaakt voor de meest lifestylegeoriënteerde EV van het moment: de VW ID. Buzz!
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Deze Mitsubishi XRT Concept is de voorbode van de volgende L200. Hij komt op de markt in Thailand en vervolgens in de rest van Azië en Oceanië, maar zal hij tot Europa geraken?