Officieel: ook oldtimers moeten naar de technische controle

De Waalse regering voert officieel een periodieke technische controle in.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 juni 2018
  • Lancering

Europa vraagt officieel aan zijn lidstaten om een periodische controle op te zetten voor alle voertuigen op de openbare weg. Inclusief oldtimers dus. Daarmee komt er dus overal een einde aan deze uitzondering.

Directe toepassing

De maatregelen van het kabinet van minister Carlo Di Antonio zijn direct van toepassing. Oldtimers worden in vijf grote categorieën ingedeeld, al ontsnappen er sommige toch aan de periodieke keuring.

1. Voertuig met een leeftijd van 4 tot 30 jaar

Jaarlijkse technische controle of elke twee jaar als de auto minder dan 6 jaar oud is, minder dan 100.000 kilometer heeft gereden en de laatste controle een groene kaart opleverde.

2. Voertuig dat meer dan 30 jaar geleden werd ingeschreven op een gewone nummerplaat

Jaarlijkse technische controle

3. Voertuig dat meer dan 30 jaar geleden werd ingeschreven en op een O-plaat ingeschreven is

Elke twee jaar technische controle

4. Voertuig dat meer dan 30 jaar geleden werd ingeschreven, op een O-plaat ingeschreven is en van historisch belang is

Geen periodieke technische controle

5. Voertuig dat meer dan 50 jaar geleden werd ingeschreven en op een O-plaat ingeschreven is

Geen periodieke technische controle

Historisch belang

Een oldtimer “van historisch belang” moet aan de volgende drie criteria voldoen:

- Hij werd meer dan 30 jaar geleden gebouwd of voor het eerst ingeschreven

- Het model wordt niet meer gebouwd

- Hij werd in originele staat bewaard en er werden geen essentiële wijzigingen aangebracht aan de technische kenmerken van zijn belangrijkste componenten

En elders?

Nu de regels in Wallonië vastliggen, blijft de vraag hoe die in Vlaanderen en Brussel er finaal gaan uitzien: de technische controle is namelijk een regionale bevoegdheid.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km