BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Waalse regering voert officieel een periodieke technische controle in.
Europa vraagt officieel aan zijn lidstaten om een periodische controle op te zetten voor alle voertuigen op de openbare weg. Inclusief oldtimers dus. Daarmee komt er dus overal een einde aan deze uitzondering.
De maatregelen van het kabinet van minister Carlo Di Antonio zijn direct van toepassing. Oldtimers worden in vijf grote categorieën ingedeeld, al ontsnappen er sommige toch aan de periodieke keuring.
Jaarlijkse technische controle of elke twee jaar als de auto minder dan 6 jaar oud is, minder dan 100.000 kilometer heeft gereden en de laatste controle een groene kaart opleverde.
2. Voertuig dat meer dan 30 jaar geleden werd ingeschreven op een gewone nummerplaat
Jaarlijkse technische controle
3. Voertuig dat meer dan 30 jaar geleden werd ingeschreven en op een O-plaat ingeschreven is
Elke twee jaar technische controle
4. Voertuig dat meer dan 30 jaar geleden werd ingeschreven, op een O-plaat ingeschreven is en van historisch belang is
Geen periodieke technische controle
5. Voertuig dat meer dan 50 jaar geleden werd ingeschreven en op een O-plaat ingeschreven is
Geen periodieke technische controle
Een oldtimer “van historisch belang” moet aan de volgende drie criteria voldoen:
- Hij werd meer dan 30 jaar geleden gebouwd of voor het eerst ingeschreven
- Het model wordt niet meer gebouwd
- Hij werd in originele staat bewaard en er werden geen essentiële wijzigingen aangebracht aan de technische kenmerken van zijn belangrijkste componenten
Nu de regels in Wallonië vastliggen, blijft de vraag hoe die in Vlaanderen en Brussel er finaal gaan uitzien: de technische controle is namelijk een regionale bevoegdheid.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...