Officieel: Peugeot 2008 is een mini-3008

Na de 208 vernieuwt Peugeot nog een andere bestseller in zijn gamma: de 2008. De SUV wordt hoekiger dan het uitgaande model en lijkt wel een gekrompen 3008. Eind dit jaar komt de nieuwe 2008 op de markt.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 juni 2019
  • Lancering

Officieel: Peugeot 2008 is een mini-3008

Peugeot is Renault met enkele weken te snel af: we krijgen de nieuwe 2008 te zien voor het de beurt is aan de tweede generatie Captur. Van de twee Franse compacte SUV’s weten we nu dus dat de Peugeot 2008 voor een totale stijlbreuk kiest. Was de eerste generatie een soort crossoverversie, dan is de tweede 2008 een gespierde SUV. Vooraan krijgen we de bekende lichtblokken met ‘leeuwenklauwen’, achteraan verbindt een strook de achterlichten, net als bij de grotere 3008.

Officieel: Peugeot 2008 is een mini-3008

Officieel: Peugeot 2008 is een mini-3008
Officieel: Peugeot 2008 is een mini-3008

Gegroeid

Technisch gebruikt de nieuwe 2008 het modulaire CMP-platform dat de nieuwe 208 ook gebruikt. Het 14 centimeter langere koetswerk en de lengte van 4,30 meter zorgen voor meer plaats voor de passagiers achteraan. De wielbasis is 6 centimeter langer. Praktisch heeft de 2008 geen verschuifbare achterbank maar alleen een neerklapbare rugleuning en dubbele koffervloer. De vijfzitter heeft een koffervolume van 434 liter.

Officieel: Peugeot 2008 is een mini-3008

i-Cockpit

Het dashboard wordt overgeheveld van de nieuwe 208 en krijgt de nieuwe 3D i-Cockpit. Dat combineert het typisch kleine Peugeot-stuur met een holografische 3D-weergave van de rijinformatie. Het touchscreen is afhankelijk van de uitvoering 10 duim groot.

Officieel: Peugeot 2008 is een mini-3008

Presentatie

Peugeot wil de nieuwe 2008 iets hoger in het segment plaatsen en gebruikt daarvoor verzorgde materialen, zoals zachte plastics op het dashboard en alcantara en nappaleder. De deurpanelen en inzetstukken op het dashboard krijgen een koolstofvezeleffect.

Officieel: Peugeot 2008 is een mini-3008

Deels autonoom

De uitrusting zoekt het ook een segment hoger: Peugeot voorziet een Drive Assist, die naar semi-autonoom rijden lonkt met actieve rijstrookhulp in combinatie met een adaptieve cruise control en filefunctie. Er is ook een automatische noodremhulp die dag en nacht voetgangers en fietsers herkent, een automatische ontsteking van de grootlichten, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing, inductielading voor smartphones, enzovoort.

Officieel: Peugeot 2008 is een mini-3008

Benzine, diesel of elektrisch

Net als de 208 krijgt de 2008 verschillende aandrijflijnen. Bij de lancering voorziet Peugeot meteen benzineversies, diesels en een elektrische versie. De benzineversies beginnen bij een 1.2 driecilinder, met vermogens van 100, 130 en 155 pk. De 1.5 BlueHDi-viercilinder diesel is er met 100 en 130 pk. De krachtigste motoren zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat, de instapmotoren aan een manuele zesbak. De nieuwe Peugeot 2008 wordt eind 2019 gecommercialiseerd.

Officieel: Peugeot 2008 is een mini-3008

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km