Oostenrijk test 140 km/u op de snelweg

Terwijl Frankrijk trager gaat, geeft Oostenrijk gas…

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 05 augustus 2018

 

Terwijl Frankrijk de snelheidslimiet op autowegen met twee rijstroken verlaagt naar 80 km/u, is Oostenrijk een experiment begonnen om op sommige snelwegen 140 in plaats van 130 km/u toe te laten.

 

De hogere snelheidsbeperking is ingevoerd op twee stukken met zes rijstroken op de snelweg tussen Wenen en Salzburg en zou automobilisten “tijd moeten doen besparen”, zo verklaart Minister van Transport Norbert Hofer. Als de test na één jaar het gewenste resultaat oplevert, dan zou de hogere snelheidslimiet kunnen worden uitgerold naar “andere stukken”, zo gaf de minister aan, die verzekert dat “de infrastructuur en de auto’s steeds veiliger zijn geworden”.

De tijdswinst voor auto’s die de maximumsnelheid aanhouden op de 60 kilometer van de twee teststroken zou beperkt blijven tot slechts twee minuutjes. De sociaaldemocratische, liberale en ecologische oppositiepartijen noemen de maatregel daarom “populistisch” en ze wordt ook aangevallen door milieuverenigingen, die zeggen dat het idee het milieu en de verkeersveiligheid schaadt.

De Oostenrijkse automobilistenclub ÖAMTC wijst er echter op dat de sterftegraad op de snelweg niet rechtstreeks samenhangt met de snelheid, aangezien die identiek is voor Oostenrijk en Duitsland (1,7 doden per 100 miljoen gereden voertuigkilometers), terwijl in dat laatste land op de helft van het netwerk geen enkele snelheidsbeperking geldt. De verhoging van de snelheidslimiet op de snelweg is een jarenoude verkiezingsbelofte van de FPÖ (de partij van Hofer), die eind 2017 aan de macht kwam via een coalitie met de conservatieve kanselaar Sebastian Kurz. In 2006 had de partij al eens heel kort geëxperimenteerd met een stuk snelweg met een beperking van 160 km/u, maar op die proef kwam nooit een vervolg.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km