Peugeot 208: heilig nummer

  • Piette François
  • 02 november 2011

Het gebeurt niet elke dag dat een grote constructeur zijn bestseller vernieuwt. De 205, 206 en 207 vormden het commerciële hart van het merk, zoals croissants voor een bakkerij. Er rust dan ook een zware last op de schouders van de 208, temeer daar de financiële toestand van de groep niet geweldig oogt.

Geen eenvoudige evolutie

De 208 is zeker geen lichtjes vermomde 207 die een beetje hertekend werd. De ontwerpers vertrokken deze keer van een wit blad. Bijna alles werd opnieuw bedacht. Het resultaat zie je op deze eerste foto's. De lijnen zijn minder agressief dan in het verleden, maar daarom niet minder gedurfd. Integendeel zelfs. Zelfde vaststelling in het interieur, dat beschikt over hooggeplaatste instrumenten, een groot aanraakscherm en een stuur met kleine diameter. Om te beginnen biedt Peugeot een drie- en vijfdeurs aan.

Lichter, korter, lager

Van de 205 tot de 207 werden de compacte auto's met leeuwenlogo alsmaar langer, breder en zwaarder. Deze keer zet Peugeot een stap terug: de 208 is 7 cm korter, 1 cm lager en vooral gemiddeld 110 kg lichter. Het instapmodel zou maar 975 kg wegen! Schrik dat je als sardientjes in een blik zult zitten? Volgens Peugeot nam de interieurruimte en het koffervolume toe.

e-HDi voor iedereen

Peugeot zet zwaar in op zijn nieuwe e-HDi-systeem in de dieselversies, het zogeheten microhybridesysteem met start-stopfunctie. Dat werpt zijn vruchten af qua CO2-uitstoot, die varieert van 87 tot 99 g/km. De zuinigste motor verbruikt gemiddeld maar 3,4 l/100 km.

Het benzinegamma van de 208 krijgt een nieuwe motor. Eindelijk wordt de langverwachte nieuwe driecilinder onthuld. Hij komt met twee cilinderinhouden (1.0 en 1.2 VTi) en belooft een minimale CO2-uitstoot van 99 g/km.

Om zijn groen imago kracht bij te zetten, doet de 208 een beroep op 25 procent materialen die gerecycleerd zijn of van natuurlijke oorsprong zijn. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km