Bugatti
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Peugeot heeft zijn antwoord op de Ford Focus ST, de Seat Leon Cupra en consorten klaar en het is er niet naast! De nieuwe 308 GTi weet van wanten want hij haalt uit z’n 1.6 benzinemotor 250 of 270 pk! En dat is niet het enige goede nieuws.
Deze 308 GTi by Peugeot Sport, zoals hij voluit heet, erft de motor uit de RCZ R. Van die motor weten we dat hij erg krachtig, enthousiast en genereus is.
Hij zal beschikbaar zijn in twee versies: eentje met 250 en eentje met 270 pk. Daarnaast zet hij ook 330 Nm koppel op de voorwielen en dat maximale koppel is beschikbaar tussen 1.900 en 5.000 tr/min. En om al dat geweld over te brengen, maakt de nieuwe sportieveling gebruik van een manuele versnellingsbak!
Van 0 naar 100 km/u haspelt de 308 GTi af in 6 seconden.
Aanpassen
Het chassis werd uiteraard aangepast, met extra nadruk op de voortrein die nu aanzienlijker wordt belast. Zowel de vering als de remmen kregen een sportieve upgrade en de 270 pk-variant wordt uitgerust met een Torsen sperdifferentieel.
Sportieve inborst
Het sportieve hart klopt ook door het koetswerk heen, want vooral aan de voor- en achterzijde steekt het plaatwerk zijn ambities niet onder stoelen of banken. De dubbele uitlaat zit er bovendien niet op voor de show, want de fabrikant verzekert ons dat het geluid even indrukwekkend is als de cijfers van het motorblok doen vermoeden. De binnenkant is netjes opgetrokken uit leder en alcantra. Wie op de sport-knop duwt, zal merken dat de wijzerplaten rood oplichten, het gaspedaal sneller reageert, de boordcomputer in sport-modus gaat en dat het geluid van de motor nog eens extra wordt benadrukt.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!