Picasso 660 LMS is hardcore lichtgewicht

Met 660 pk voor een gewicht van nog geen 1.000 kg wordt het een racewagen voor de openbare weg.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 14 juni 2022
  • Lancering

Wie bij het horen van Picasso nog denkt aan een model van Citroën, heeft het mis. Het Franse merk bouwt niet langer zijn monovolumes met die benaming. De Zwitserse start-up Picasso, die pas in 2020 het levenslicht zag, bouwt het volledig tegenovergestelde van de Franse zevenzitters: laag, krachtig, snel en ongetwijfeld bijzonder aangenaam sturend. De prijs, die neigt dan weer eerder naar de wat je kwijt bent aan sommige werken van de gelijknamige Spaanse kunstenaar: meer dan € 820.000 exclusief belastingen.

Analoog rijplezier


Met zo’n prijs is het niet verwonderlijk dat Picasso Automotive koost voor het exclusieve salon Top Marques Monaco om zijn eerste model voor te stellen. Geheel volgens de nieuwste trends zou je kunnen verwachten dat de 660 LMS elektrisch is, of op zijn minst hybride, maar de Zwitserse start-up pakt het anders aan. Dankzij zijn 660 pk sterke 3.0 liter twin-turbo V6 met droog carter die normaal gezien in circuitwagens ingebouwd wordt, gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak van Sadev, is dit een analoge sportwagen zoals je ze nog maar zelden tegenkomt.

960 kg downforce!


Bovendien weegt de 660 LMS amper 980 kg dankzij het gebruik van aluminium en bijzonder veel carbon. Hoewel je met de bolide de openbare weg op mag, is zijn natuurlijke habitat het circuit. Om de prestaties daar te optimaliseren, besteedde Picasso Automotive veel aandacht aan de aerodynamica, waardoor het koetswerk en de achtervleugel maar liefst 960 kg downforce leveren bij zijn topsnelheid van 315 km/u! Geen overbodige luxe bij zo’n lichtgewicht. Op termijn wil Picasso Automotive gaan racen met het model.


Van de 660 LMS worden er vanaf volgend jaar slechts 21 exemplaren gebouwd, waarvan er 20 aan klanten geleverd zullen worden.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Picasso Automotive.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km