Porsche werkt met Cayman GT4 ePerformance aan elektrische 718

Een racewagen op basis van de huidige 718 Cayman met de aandrijflijn van de Mission R concept wijst de weg naar de elektrische toekomst van het model.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 17 mei 2022
  • Elektrisch

Dat de volgende generatie van de 718 elektrisch wordt, dat bevestigde Porsche eerder dit jaar nog. Met de 718 Cayman GT4 ePerformance start het merk uit Stuttgart nu met de concretisering van die plannen. Hij zal gebruikt worden als testvoertuig en zijn specificaties zijn op maat gemaakt voor sprintraces.

1.000 pk

Het elektrische studiemodel maakt gebruik van het onderstel van de 718 Cayman GT4 Clubsport, die met 14 centimeter verbreed is en waarin de aandrijflijn van de Mission R gelepeld wordt, een concept car die op de IAA in München onthuld werd. Porsche zegt dat het niet minder dan 6.000 onderdelen nieuw ontwikkeld heeft voor de wagen. Daarvan belanden er ongetwijfeld in de volgende generatie van de 718.


De cijfers zijn indrukwekkend: in kwalificatie-modus beschikt hij over 735 kW (1.000 pk). Wordt hij gebruikt om mee te racen, dan levert hij 30 minuten lang 450 kW (612 pk). 30 minuten kan kort lijken, maar het is de lengte van een race in de Carrera Cup. Tussen twee races kan de 80 kWh batterij van de Cayman GT4 ePerformance dankzij zijn 900V technologie in een kwartier opgeladen worden van 5 tot 80%. Volgens Porsche zijn de prestaties gelijkwaardig aan die van de huidige 911 GT3 Cup, zowel wat de topsnelheid als de rondetijden betreft.

De Cayman GT4 ePerformance maakt zijn debuut op het Goodwood Festival of Speed, van 23 tot 26 juni van dit jaar, waar hij deelneemt aan de 1,9 kilometer lange hillclimb-race.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Porsche? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Porsche-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Porsche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dit is de auto van het jaar 2024!

Dit is de auto van het jaar 2024!

De Renault Scénic E-Tech haalt het van de BYD Seal, BMW 5 Reeks, Kia EV9, Peugeot (e-)3008, Toyota C-HR en Volvo EX30.

Kimera EVO38: de ultieme Lancia 037

Kimera EVO38: de ultieme Lancia 037

De Kimera EVO38 gaat verder dan de EVO37 en voegt vierwielaandrijving toe, waarmee het volgens Kimera de ultieme evolutie wordt van de Lancia waarop hij is gebaseerd.

Ineos Fusilier: 100 % elektrisch of plug-in hybride!

Ineos Fusilier: 100 % elektrisch of plug-in hybride!

Naast een 100 % elektrische variant zal je ook kunnen kiezen voor een Ineos Fusilier met een plug-in hybride aandrijflijn, waarbij een kleine verbrandingsmotor dienstdoet als range extender.

Renault 5 E-Tech electric: wedergeboorte van een e-coon

Renault 5 E-Tech electric: wedergeboorte van een e-coon

De Renault 5 E-Tech electric geeft zich eindelijk bloot. Hij pakt uit met een rijbereik van maximaal 400 km, tot 110 kW (150 pk) en 245 Nm, en een instapprijs van minder dan € 25.000.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km
€ 53.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km