Prijzenoorlog tussen Tesla en Lucid met een dikke knipoog

Lucid heeft de basisversie van zijn Air onthuld, die iets goedkoper is dan de Tesla Model S. De reactie van Tesla was… typisch.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 15 oktober 2020
  • Elektrisch

Een maand geleden onthulde de nieuwe Californische autobouwer zijn eerste model, de elektrische berline Air. Het stelde toen enkel zijn topversies voor met duizelingwekkende vermogens en rijbereiken, maar hield nog de specificaties van de basisversie achter de hand. Die is nu onthuld: de Air (zonder extra typenaam) is de enige met maar één elektromotor in plaats van twee, al betekent dat niet dat hij slecht bedeeld is. 480 pk is nog steeds meer dan voldoende om de meeste stoplichtsprintjes te winnen. Bovendien is het rijbereik identiek aan dat van het volgende uitrustingsniveau Touring, namelijk 650 kilometer – volgens de Amerikaanse homologatiecyclus welteverstaan. De instapversie van de Air kreeg van Lucid een basisprijs van 77.400 dollar, wat nog een pak meer is dan de instapversie van de Tesla Model S (71.990 dollar). Maar in de VS hebben kopers van een EV recht op een pittige overheidssubsidie zolang ze een van de 150.000 eerste auto’s van die constructeur kopen. Daardoor heb je in de VS een Lucid Air op je oprit vanaf 69.900 dollar, terwijl Tesla’s al lang geen recht meer hebben op die subsidie.

Puberaal

Tesla-baas Elon Musk heeft op zijn typische manier gereageerd: via Twitter. “De handschoen is op de grond gegooid! De voorspelling wordt vervuld. De prijs van de Model S zakt vanavond naar 69.420 dollar”. Daarmee zakt de prijs van de Model S in Amerika net onder die van zijn nieuwe rivaal.

Bovendien is het bedrag niet toevallig gekozen en herkennen we er de puberale humor van Musk in. De eerste twee cijfers van de prijs (69) verwijzen naar een seksueel standje, terwijl de laatste drie (420) codetaal zijn voor marihuana – Musk heeft ooit al eens een joint opgestoken tijdens een radio-interview waar camera’s aanwezig waren en hij maakt er geen geheim van dat hij de softdrug wel vaker consumeert…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km