Renault 5 Turbo 3: tijdreismachine

Deze restomod is het product van het kleine Frans-Amerikaanse Legende Automobile. Je vindt hier geen elektromotoren of batterij, maar wel een turboviercilinder van 400 pk en een manuele versnellingsbak.
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 27 juli 2021

Renault 5 Turbo 3: tijdreismachine

Net nu Renault en Alpine naar de toekomst kijken en een elektrische opvolger aan het brouwen zijn van de legendarische R5, kijken sommige meer nostalgische zielen terug naar het verleden. Dat is ook het geval van het kleine Frans-Amerikaanse Legende Automobile (LA). De constructeur is het resultaat van een ontmoeting van drie ‘frenchies’ in Los Angeles en stelt zijn eigen moderne interpretatie voor van de mythische Renault 5 Turbo, met een goede oude verbrandingsmotor in zijn ingewanden.

Turboviercilinder en 400 pk

Renault 5 Turbo 3: tijdreismachine

Jawel, deze restomod heeft geen elektromotor of batterij. Hij is uitgerust door een centraal achterin geplaatste turboviercilinder zoals in de tijd van zijn voorganger. Maar het is wel degelijk een restomod: de lijnen en kenmerken zijn dezelfde als vroeger, maar hij doet wel een beroep op moderne technologie. Zo ontwikkelt zijn motor vandaag 400 pk en stuurt hij dat vermogen naar de achterwielen via een manuele versnellingsbak.

Smaak van de dag

Renault 5 Turbo 3: tijdreismachine

Het koetswerk is gemaakt in koolstofvezel, alle lichten gebruiken ledtechnologie en de tellers zijn vervangen door een puur digitaal instrumentenbord. Daarbij zijn de geest en het design van de R5 van weleer wel gerespecteerd. De bedenkers van dit kleine juweeltje willen een auto bouwen die “een tijdmachine is waarmee je terugkeert naar de analoge jaren ’80, voor het moderne leven zo flets werd”. Alleen al door ernaar te kijken krijg je het gevoel dat ze hun doel met verve hebben gehaald.

Op geen cent gekeken

Renault 5 Turbo 3: tijdreismachine

Een prijskaartje kleeft er vandaag nog niet op. Je moet ongetwijfeld met een fors budget aankomen om een exemplaar te kunnen kopen, want zijn bedenkers hebben er echt nergens de kantjes afgelopen: “We hebben alle financiële bezwaren opzijgeschoven en op geen cent gekeken om ons ervan te verzekeren dat deze versie van de Renault 5 Turbo de best mogelijke is”.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team
Foto's ©: Legende Automobile.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km