Renault Grand Scénic: tot in de details

Na de Renault Scénic volgt… de Grand Scénic. Die neemt veel features van zijn kleine broer over, maar kan daar iets extra aan toevoegen: zeven zitplaatsen!
  • Bervoets Wim
  • 24 mei 2016

De Grand Scénic zet zowat in alle richtingen uit. Niet alleen tegenover de Scénic, maar ook tegenover zijn voorganger: 75 mm langer(tot 4m63), 20 mm breder (1m87) en een 35 mm langere wielbasis (2m80). Bovendien moeten achterlichten met 3D-effect, een tweekleurig koetswerk en 20-duimsvelgen voor een dynamisch totaalplaatje zorgen.

Opbergen

Grote voorwerpen vervoeren is met deze Grand Scénic geen probleem. De tweede zetelrij is onafhankelijk van elkaar verschuifbaar, en de derde zetelrij kan met een druk op het touchscreen of op een knop in de koffer eenvoudig worden opgeklapt om zo een vlakke laadvloer te creëren. De ruimte die dan vrijkomt? 718 liter met de tweede zetelrij naar achteren geschoven, en 866 liter wanneer ze naar voren geschoven is. Daarnaast kan je in de extra opbergvakken nog 63 liter extra kwijt voor kleine voorwerpen.

Up-to-date

De Grand Scénic krijgt net als zijn kleine broer een hele rist veiligheidstechnologieën. Een noodremsysteem met voetgangersdetectie is standaard. Rijstrookassistentie en vermoeidheidswaarschuwing behoren ook tot de mogelijkheden, net als verkeersbordherkenning en dodehoekwaarschuwing. Een parkeerassistent en parkeercamera kunnen uiteraard niet ontbreken. Centraal op de middenconsole prijkt het R-Link 2-multimediasysteem, een groot verticaal aanraakscherm.

Motorpalet

Het motorpalet aan benzinekant blijft net als in de Scénic beperkt tot de TCe van 115 en 130 pk, beide met manuele zesversnellingsbak. Dieselmotoren zijn er in de vorm van de dCi met 110 pk (met manuele zesversnellingsbak of EDC-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling), 130 pk (met manuele zesbak) en 160 pk (met EDC-zestrapsautomaat met dubbele koppeling). Tot slot is er de dCi 110 Hybrid Assist. Die heeft een elektromotor die de dieselmotor ondersteunt bij het accelereren. De Renault Grand Scénic is te koop vanaf het einde van dit jaar.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km