Renault Initiale Paris: de nieuwe Espace

  • Van den Bogaert Robin
  • 10 september 2013

De cyclus is rond: Renault heeft zijn nieuwe designstrategie afgerond met een zesde studiemodel. De Initiale Paris laat zien welke weg de toekomstige Espace inslaat.

De Initiale Paris symboliseert volgens zijn ontwerpers ‘wijsheid en geestelijke verruiming’ en is vooral bedoeld als comfortabele reisauto. Met zijn lengte van 4,85 meter is hij ongeveer even lang als de huidige Grand Espace. De flanken en 22-duimsvelgen geven hem ook enkele SUV-trekjes, maar de Initiale Paris blijft toch in de eerste plaats een monovolume.

Een opmerkelijk designkenmerk is het dak, waarop een plattegrond van Parijs getekend staat. Je herkent verschillende wijken van de lichtstad en de Seine, waar het industriële verhaal van Renault destijds begon.  

Fauteuils

Tegengesteld draaiende deuren en drempels die met een motortje omlaag komen, geven toegang tot het interieur, dat baadt in licht en ruimte. De fauteuils van de voorste twee zetelrijen staan los van de vloer. Ze werden bevestigd aan de middentunnel en lijken te zweven in het interieur. Op de derde rij plaatst Renault een bank.

In het interieur wordt voortdurend gespeeld met licht.  Het prisma van het dak zorgt overdag voor schaduwen die voortdurend veranderen. ’s Nachts scheppen verschillende lichtbronnen extra sfeer. Zo worden lichtlijnen boven het instrumentenbord aangestoken en gedoofd naargelang de rijsnelheid van de auto. Dertig luidsprekers en twee subwoofers toveren het interieur om in een rijdende concertzaal.

Nieuwe diesel

Onder de motorkap vinden we geen gegoochel met elektromotoren en batterijen, maar een klassieke dieselmotor. Die is wel helemaal nieuw ontwikkeld, beschikt over twin-turbotechnologie en wordt gecombineerd met een automaat met dubbele koppeling. Deze dCi 130 zou 40 procent minder verbruiken dan de huidige dCi 130.

Initiale Paris

Initiale Paris is niet alleen de naam van dit prototype, het wordt ook de benaming van toekomstige topversies van het merk. Dit prototype is volgens Renault de start van een nieuw offensief in het luxesegment, met niet alleen nieuwe modellen maar ook specifieke diensten voor de klant.   

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Renault.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km