Retrofit: Waals parlement start het debat

Een aantal parlementsleden wil het ombouwen van auto’s met een verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving aanmoedigen.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 20 februari 2021
  • Elektrisch

Retrofit: Waals parlement start het debat

Vijf Waalse christendemocratische parlementsleden hebben een wetsvoorstel ingediend dat retrofitten eenvoudiger moet maken. Het voorstel van Julien Matagne wil een kader creëren voor het ombouwen van diesel- en benzinewagens naar elektrische voertuigen met een batterij of een brandstofcel. Dat gebeurt via de integratie van een nieuw artikel in de wet van 21 juni 1985 rond de technische voorwaarden waar elk voertuig voor landtransport aan moet voldoen.

Retrofitten is vandaag niet expliciet verboden, maar de wettelijke vereisten om zo’n voertuig om te bouwen en gehomologeerd te krijgen voor gebruik op de openbare weg zijn zwaar en duur. Zo moet je toestemming krijgen van de constructeur, omdat de overheid zich baseert op een groen licht van die laatste om zich ervan te vergewissen dat de veiligheid van de wagen gevrijwaard blijft na de transformatie.

Retrofit: Waals parlement start het debat

Technologie met veelbelovend potentieel 

De huidige Waalse minister van mobiliteit staat in elk geval open voor het principe. Het is namelijk niet alleen een van de oplossingen die het Waalse gewest kan helpen bij haar energietransitie, maar ook een veelbelovend ombouwnetwerk dat zou kunnen passen bij het gewestelijke herlanceringsplan. Ondanks het relatieve enthousiasme is het voorstel een initiatief van de cdH, dat in de oppositie zit, met vijf gedeputeerden die de boel door elkaar willen schudden en die de meerderheid willen aanmoedigen om dit perspectief in overweging te nemen.

Retrofit: Waals parlement start het debat

Ze hebben daarvoor inspiratie gehaald bij een Frans ministerieel besluit waardoor de instemming van de constructeur van het voertuig niet langer vereist is voor de transformatie. In Wallonië suggereren Julien Matagne en zijn collega’s om de regelgeving van 21 juni 1985 rond “de technische voorwaarden waar elk voertuig voor landtransport aan moet voldoen” aan te passen. Die wet komt voort uit het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 over “de technische voorwaarden waar automobiele voertuigen en hun aanhangwagens aan moeten voldoen”. Het idee van de christendemocraten is om een artikel 1 bis toe te voegen aan de wet van 21 juni 1985 om een wettelijk kader te garanderen voor het retrofitten van een voertuig dat oorspronkelijk een verbrandingsmotor had naar een voertuig dat uitsluitend rijdt op “een vervangingsbrandstof die elektriciteit of waterstof is”.

Het voorstel van de cdH zal het onderwerp vormen van een debat in het Waals parlement, maar niets garandeert dat het wordt aangenomen. Toch is het al een mooie vooruitgang dat het idee aan bod komt, want België loopt op dit vlak serieus achter op de buurlanden.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Julien Matagne.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km