Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

Hij was beloofd voor eind 2019… Maar goed, het is ongetwijfeld niet eenvoudig om vier elektromotoren en een V6-turbo uit het F1 samen te laten werken.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 juni 2020
  • Toekomst

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

Om zijn vijftigste verjaardag op waardige wijze te kunnen vieren stelde Mercedes-AMG in 2017 de indrukwekkende Project One voor. De hybride hypercar werd aangedreven door een V6 uit het Formule 1 en vier elektromotoren. De eerste leveringen waren gepland voor eind 2019-begin 2020. Maar de ontwikkeling heeft duidelijk wat vertraging opgelopen.

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

De 275 klanten die iets meer dan twee miljoen euro opzij hebben gezet in de hoop ooit met dit monster te kunnen rijden, mogen in hun handjes wrijven: het project is nog niet begraven. Onze spionnen hebben namelijk net een ontwikkelingsprototype betrapt op een Duits circuit.

De foto’s zijn weliswaar van op zeer grote afstand genomen, maar we kunnen er toch uit afleiden dat de productieversie trouw blijft aan de conceptcar. Het grote radiatorrooster, de fijne vinnen, de luchthapper op het dak en de ‘haaienvin’ op de rug zijn allemaal van de partij.

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

De kont oogt daarentegen een beetje anders, vooral dan qua stroomlijnhulpmiddelen. Bovendien staan op het prototype ronde koplampen.

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

Ter herinnering: in deze hypercar ligt een 1.6-V6 turbo uit het Formule 1 die tot 11.000 o/m haalt. Hij is gecombineerd met vier elektromotoren: twee om het koppel van de benzinemotor te verhogen en twee in de voorwielen om het beest vierwielaandrijving te geven. Het geheel ontwikkelt 1.000 pk.

Scoop: Mercedes-AMG One, F1-wagen voor de weg is bijna klaar

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Automedia / Mercedes.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km