Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

Of een elektrische SUV er uit kan zien als een sportieve coupé? Skoda vindt alvast van wel.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 maart 2019
  • Elektrisch

Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

Zoals aangekondigd toont Skoda in Genève een conceptmodel voor een elektrische SUV die in 2020 op de markt moet komen. De Vision iV is technisch verwant aan de Audi Q4 e-tron en Seat el-Born, die ook in Zwitserland te zien zijn. De drie conceptmodellen staan op het modulaire elektrische MEB-platform van de Volkswagen-groep.

Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

306 pk en vierwielaandrijving

Skoda gebruikt twee elektromotoren, die in totaal 306 pk produceren en de vier wielen aandrijven. Net als de Audi Q4 e-tron dus, terwijl de Seat el-Born, die alleen een 204 pk sterke elektromotor op de vooras heeft.

Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

De prestaties zijn daardoor behoorlijk sportief: 0-100 km/u duurt 5,9 seconden, hernemen van 80 naar 120 km/u neemt minder dan 4 seconden in beslag. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u om het rijbereik zoveel mogelijk te vrijwaren.

Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

Rijbereik

Over de autonomie gesproken: de batterij in de Skoda slaat 83 kWh op, net als bij de Audi (de Seat doet het met 62 kWh). Daardoor moet de Tsjech in theorie 500 WLTP-kilometer ver geraken. Snelladen zou 80 procent kunnen “bijtanken” in 30 minuten.

Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

Koffer

De aflopende daklijn zou weinig effect hebben op de kofferruimte: Skoda geeft een laadvolume op van 550 liter. Het dashboard is puristisch getekend, de zetels zijn bekleed met gerecycleerd plastic. Zoals het een goede conceptcar betaamt is de Vision iV voorzien van heel wat futuristische elementen, zoals autonoom rijden op niveau 3, infotainment met gebarenbediening en sensoren die de hartslag van de chauffeur in de gaten houden.

Skoda Vision iV: elektrische SUV-coupé voor de toekomst

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km