Smart Cup: nieuwe talenten ontdekken

  • Wouters Bruno
  • 21 juni 2012

Sinds 2005 organiseert de Smart Cup een kampioenschap met de kleine stadswagentjes van de Daimler-groep op enkele bekende circuits. Zo worden Belgische en Britse liefhebbers verenigd op de circuits van Zolder, Mettet of Spa-Francorchamps, maar ook Snetterton, Brands-Hatch en Silverstone.

Racebommetje

Het belang van een wedstrijd met slechts één merk schuilt in het feit dat alle piloten met dezelfde wapens strijden, in dit geval een Smart die nog maar weinig te zien heeft met het exemplaar van jouw vrouw of moeder. Een gestript interieur, een grote rolkooi, een poederblusser in de plaats van de passagierszetel, een motor opgevoerd tot 130 pk (en verzegeld zodat hij niet meer aangepast kan worden),  een vrijere uitlaat, remschijven aan de vier wielen, een regelbare remkrachtverdeler, een regelbare ophanging met driehoeken op Uniball-kogelgewrichten, stabilisatiestangen voor en achter, een in de hoogte verstelbaar koetswerk: dat ademt autosport. En met de zeer korte wielbasis van 1.867 mm moet je de auto uiteraard goed onder controle houden: te veel optimisme wordt meteen bestraft.

All-informule

De promotor van de cup stelt een volledig seizoenspakket voor dat bestaat uit de huur van de auto, de inschrijving voor zeven wedstrijden, het transport van de auto, de banden, de benzine, de bijstand op circuit en het onderhoud tussen de wedstrijden voor een vaste prijs van 23.495 euro. Dit is zonder twijfel de goedkoopste formule en een mooie gelegenheid om de wereld van de autosport te betreden, te schitteren en je in de kijker te rijden van teams die jonge talenten zoeken. 

Er zijn ook andere formules mogelijk, zoals deelname aan een specifieke wedstrijd of zelfs de aankoop vande auto. De Smart Cup organiseert ook testdagen voor iedereen, waar de meest getalenteerde rijders een duwtje in de rug krijgen in de vorm van een beurs van 10.000 euro.

Racesfeer

We hadden het plezier om achter het stuur te kruipen van een Smart in Mettet, helaas in de regen. De racesfeer in het interieur is verzekerd. Je zit veilig in het raceharnas in de kuipzetel, met de helm op enkele centimeters van de buizen van de rolkooi en het uitlaatgeluid in de oren. We verlaten de stands om het circuit op te rijden. De Smart vertoont geen enkele rolneiging en lijkt aan het asfalt te kleven. We worstelen wel met de gerobotiseerde versnellingsbak. Elke schakelovergang leidt tot een zeer duidelijke krachtonderbreking en vertraging, al zullen de ervaren autosportrijders dat beter kunnen opvangen dan wij.

Talenten ontplooien

Deze ervaring smaakt naar meer en ondanks de regen voeren we het tempo op en met een zeker enthousiasme rijden we de rechte lijn op. Vol vertrouwen trappen we op de rem, wellicht iets te veel want we verliezen de controle en rijden plots als een grasmaaier naast het circuit. Oef, er is gelukkig geen schade. We geven weer gas en zijn opnieuw vertrokken. Wat een plezier! Ons respect gaat uit naar de piloten van de Smart Cup die achter het stuur kruipen van deze reactieve, kleine bolides. Zin om nieuwe talenten te ontdekken?

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Smart Cup.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km