Tesla onthult sterke nieuwe batterij

6 keer meer vermogen, 5 keer meer energie en 16 procent meer rijbereik zijn de hoofdkenmerken.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 24 september 2020
  • Elektrisch
Tesla heeft op zijn grote persconferentie “Battery Day” een nieuwe batterij voorgesteld die eind 2021 klaar moet zijn voor productie en waar we het begin dit jaar al eens over hadden. De nieuwe batterij gebruikt cellen die veel groter zijn dan de huidige generatie: elke cel is 80 millimeter hoog en heeft een diameter van 46 millimeter. Ter vergelijking: de cellen in de Model S en X zijn 65 millimeter hoog en 18 millimeter dik, terwijl in de Model 3 en Y cellen van 70 op 21 millimeter worden toegepast. Die dikkere cel biedt dus voordelen op het vlak van ruimtebenutting. Bovendien is de energiedichtheid door een andere chemische samenstelling 5 keer groter en kan de batterij 6 keer meer vermogen vrijgeven – dat heeft Tesla nodig om de Model S Plaid zijn waanzinnige prestatiepotentieel te geven.

Binnen een even groot accupakket zouden de nieuwe cellen vandaag goed zijn voor 16 procent meer rijbereik, terwijl de accu bovendien 14 procent minder zou kosten per kWh opslagcapaciteit dan de huidige generatie batterijen. Let wel: zo’n dikke cel is moeilijker te koelen – de hete kern zit verder weg van de mantel waarlangs de koelvloeistof stroomt. Tesla heeft dat probleem opgelost door de ‘tabs’ (het ‘deksel’ aan weerszijden van de cel) weg te laten dankzij een nieuwe chemische opbouw van de binnenkant van de cel. Daardoor kan deze veel dikkere cel even goed worden gekoeld als de kleinere cellen van de huidige generaties.

De nieuwe cel zou worden toegepast in de eerder vermelde Model S Plaid, de Roadster, de Cybertruck, de vrachtwagen Semi en nog een nieuw model, waar we later op terugkomen…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Tesla / YouTube.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km