Tesla schrapt radar in Model 3 en Y

De Autopilot-functies werken voortaan puur op basis van camerabeelden.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 28 mei 2021
  • Sector

Tesla laat officieel weten dat exemplaren van de Model 3 en Model Y die vanaf nu in de VS van de band rollen niet langer uitgerust zijn met radar in de neus. Elke Tesla wordt sinds 2015 geleverd met alle nodige hardware voor de werking van de semizelfstandige rijfunctie Autopilot, zelfs wanneer de klant die optie niet bestelt. Die hardware bestaat tegenwoordig uit 8 camera’s, een resem parkeersensoren en een radar die verborgen zit in de neus van de auto. Die laatste vervalt nu: Tesla heeft genoeg vertrouwen in de kunstmatige intelligentie die de beelden van de 8 camera’s interpreteert om te beslissen dat een radar niet meer nodig is om de afstand tot voorliggers in te schatten. De puur cameragebaseerde werking van het systeem heet Tesla Vision.

Beperkingen

De stap komt wel met een paar beperkingen: de stuurhulp Autosteer werkt voortaan nog maar tot 75 mijl per uur (120 km/u), de sterk gehypete Smart Summon-functie vervalt en ook Emergency Lane Departure Avoidance, de functie die de auto vanzelf doet uitwijken als een voertuig ernaast van zijn koers afwijkt, is uitgeschakeld. Tesla belooft wel dat die functies allemaal terugkeren en dat de snelheidsbeperking vervalt zodra de software daar klaar voor is. Die wordt dan via een draadloze update doorgestuurd naar alle betrokken auto’s.

Verstandig?

Is de zet van Tesla naast gewaagd ook verstandig? Het zal de constructeur in elk geval wat geld besparen in productiekosten. Bovendien kan er weer een onderdeel minder stuk gaan aan de auto. Maar we kunnen ons best inbeelden dat er omstandigheden zijn (lage zon, mist, felle neerslag) waar de camera’s op hun grenzen stuiten en waar de auto een andere manier zou kunnen gebruiken om zijn omgeving te interpreteren. Ongetwijfeld zien we snel testvideo’s opduiken op het internet die kunnen aantonen of Tesla Vision werkt of niet…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km