Tesla schrapt radar in Model 3 en Y

De Autopilot-functies werken voortaan puur op basis van camerabeelden.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 28 mei 2021
  • Sector

Tesla laat officieel weten dat exemplaren van de Model 3 en Model Y die vanaf nu in de VS van de band rollen niet langer uitgerust zijn met radar in de neus. Elke Tesla wordt sinds 2015 geleverd met alle nodige hardware voor de werking van de semizelfstandige rijfunctie Autopilot, zelfs wanneer de klant die optie niet bestelt. Die hardware bestaat tegenwoordig uit 8 camera’s, een resem parkeersensoren en een radar die verborgen zit in de neus van de auto. Die laatste vervalt nu: Tesla heeft genoeg vertrouwen in de kunstmatige intelligentie die de beelden van de 8 camera’s interpreteert om te beslissen dat een radar niet meer nodig is om de afstand tot voorliggers in te schatten. De puur cameragebaseerde werking van het systeem heet Tesla Vision.

Beperkingen

De stap komt wel met een paar beperkingen: de stuurhulp Autosteer werkt voortaan nog maar tot 75 mijl per uur (120 km/u), de sterk gehypete Smart Summon-functie vervalt en ook Emergency Lane Departure Avoidance, de functie die de auto vanzelf doet uitwijken als een voertuig ernaast van zijn koers afwijkt, is uitgeschakeld. Tesla belooft wel dat die functies allemaal terugkeren en dat de snelheidsbeperking vervalt zodra de software daar klaar voor is. Die wordt dan via een draadloze update doorgestuurd naar alle betrokken auto’s.

Verstandig?

Is de zet van Tesla naast gewaagd ook verstandig? Het zal de constructeur in elk geval wat geld besparen in productiekosten. Bovendien kan er weer een onderdeel minder stuk gaan aan de auto. Maar we kunnen ons best inbeelden dat er omstandigheden zijn (lage zon, mist, felle neerslag) waar de camera’s op hun grenzen stuiten en waar de auto een andere manier zou kunnen gebruiken om zijn omgeving te interpreteren. Ongetwijfeld zien we snel testvideo’s opduiken op het internet die kunnen aantonen of Tesla Vision werkt of niet…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km