Top 10 van Europese flops: de Smart ForTwo

Alle constructeurs, ook de grootsten, hebben allemaal al wel eens af te rekenen gehad met een minder geslaagd model. Een wagen die zijn tijd te ver vooruit was, wiens ontwerp helemaal niet wilde aanslaan of wiens concept eenvoudigweg niet goed was afgestemd op de noden van de markt. Er is vaak meer dan een reden die aan de basis ligt van een model dat niet kan bekoren. 

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 04 januari 2016
  • Straf

Doorgaans geven de merken geen informatie vrij over de winstmarges, maar toch zijn er analisten zoals die van Bernstein Research die er in slagen om een lijst samen te stellen van de wagens die de grootste verliezen in de autosector op hun naam hebben staan. Dat geeft ons de mogelijkheid om een top 10 van flops te brengen. Belangrijk detail: de verliezen werden opgesteld op basis van de levensduur van het model. Daarnaast berekenden de analisten ook het verlies per verkocht model.

Het eerste model dat hier de spits mag afbijten, heeft een gigantisch verlies 3,35 miljard euro ‘gerealiseerd’. Het gaat om de Smart ForTwo met een verlies van omgerekend 4.470 euro per verkocht exemplaar. Toch gaat het hier om een speciale situatie. De Smart had tien jaar nodig om te overtuigen en om zijn doelpubliek te vinden. De Smart ForTwo werd te vroeg geïntroduceerd want vandaag de dag heeft hij er geen probleem mee om zijn afzetmarkt aan te spreken. Het gaat al om de derde generatie van de Smart. Hij wordt momenteel in samenwerking met Renault gebouwd en dat verloopt uitstekend.

Een project dat 20 jaar nodig had om gerealiseerd te worden
Begin jaren ’70 begon Mercedes-Benz na te denken over de auto van de toekomst, meer bepaald over de wagen in het jaar 2000. Zelfs op dat moment wisten ze al dat het toenemende verkeer de vraag naar compacte en wendbare wagens fors zou doen toenemen. De oliecrisis in 1973 zette hen ook aan om na te denken over eenvoudige en zuinige motoren.

Johan Tomforde en zijn team begonnen met de ontwikkeling van een wagen die zo weinig als mogelijk bijdraagt tot het fileleed. Een eerste prototype wordt gemaakt, maar het verdween snel in de koelkast. De reden ervoor? De veiligheidseisen die Mercedes-Benz nodig had om in lijn te liggen met zijn reputatie waren op dat moment niet te realiseren met de toenmalige technieken. Het project wordt ‘on hold’ gezet.

Het initiële idee van Mercedes-Benz kruist daarna het pad van een gelijkaardig project waar Nicolas Hayek mee rondloopt. De eigenaar van de Zwitserse SMH groep en de uitvinder van het legendarische Swatch-horloge wil de succesvolle ingrediënten van zijn horloge toepassen op de automobielsector. De “Swatch mobile” moet praktisch, bijzonder functioneel en perfect afgestemd op het stedelijke verkeer zijn. Een eerste samenwerking tussen Hayek en Volkswagen loopt op een sisser af, zodat hij aanklopt bij Mercedes-Benz. Beide bedrijven ondertekenen in 1994 een samenwerking en het project wordt opnieuw opgestart, dit keer onder de naam Smart (een acroniem van Swatch Mercedes Art Car). Tegelijkertijd wordt ook de Micro Compact Car AG vennootschap in Biel in Zwitserland gesticht, waarvan 51% aan Mercedes behoort en 49% aan Hayek.

De eerste vorm van de Smart wordt getoond in 1995, met de voorstelling van de MCC City Coupé. Voor Nicolas Hayek was die eerste generatie nog veel te traditioneel. Hij beslist om het ontwerp van zijn ‘Swatch mobile’ verder te zetten binnen SMH. De finale versie zou in de herfst van 1998 worden onthuld en was enkel gericht op de Europese markt. De Smart City Coupé, die vandaag de dag als Fortwo door het leven gaat, is een feit! Gezien de grote investeringen die de ontwikkeling van de wagen en zijn toekomstige versies zou vereisen, besluit Hayek om zich terug te trekken uit het project. De Smart wordt op dat moment een volledig Daimler-product.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Daimler AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km