Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Midden jaren 60 stelde Enzo Ferrari vast dat de motor centraal achterin de nieuwe hype was, wat indruiste tegen zijn overtuiging. Maar de “Commendatore” wilde ook een toegankelijkere auto dan zijn GT’s met V12. Zijn omgekomen zoon Dino had een race-V6 ontwikkeld, waardoor Enzo de ideale gelegenheid zag om alles onder een ander label te combineren. Maar vergis je niet: het mis misschien een van de mooiste auto’s ooit en zijn weggedrag kan nog steeds mee. De Dino 308 GT4 die daarna kwam, had eerst ook geen recht op het Ferrari-logo.
De “8.32” staat voor 8 cilinders en 32 kleppen. De motor komt rechtstreeks van de Ferrari 308, het beroemde model uit Magnum PI. Hij werd wel herwerkt voor meer koppel en een zachtere werking. Met 211 (en later 218) pk op de vooras en een muzikale V8 was de Thema 8.32 een echte furie. En de enige voorwielaandrijver met Ferrari-motor…
Een betaalbaardere auto, dat was een oude droom van Enzo Ferrari. Begin jaren 60 deed hij een eerste poging, dankzij de familie de Nora, klanten van het merk. Die begon een nieuw merk, Asa (Autoconstruzioni Societa per Azioni). De kleine 1000 GT werd ontwikkeld door Ferrari en had een éénliter viercilinder met meer dan 90 pk. Uitzonderlijk voor die tijd, maar helaas ook te duur. Een succes werd hij dus niet.
Om zijn nieuwe V6 (de Dino, naar de overleden zoon van Ferrari) te homologeren voor de Formule 2, moest Ferrari meer dan 500 straatexemplaren met deze motor verkopen. Fiat werd mee aan boord getrokken en ontwikkelde een cabriolet en een coupé met de V6. De motor was bijna dezelfde als die in de Dino 206/246 GT, en gaf de Fiat genoeg power en muziek.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!