Top 5 traagste auto’s

Een verzadigd wegennet, snelheidsbeperkingen en flitscamera’s die overal opduiken als onkruid: in die omstandigheden is het lastig om met een supercar te rijden zoals het hoort. De oplossing: minder pk’s! Dit zijn vijf echte auto’s die geen gevaar vormen voor je rijbewijs. We houden geen rekening met cyclecars, auto’s zonder rijbewijs enzovoort.
  • Piette François
  • 29 juli 2016

Citroën 2CV A

De Citroën 2CV moest de grote massa kunnen verplaatsen, maar werd niet bepaald als sportwagen ontworpen. In het begin, in 1948, was zijn 375 cc grote tweecilinder boxer goed voor het fenomenale vermogen van… 9 pk. Met veel geduld bereikte je 60 km/u. Met vier personen en wat bagage was je zelfs sneller met de fiets!

Austin Seven

Seven, zoals in zeven, het aantal pk van de eerste versie van dit waanzinnig populaire model, dat van 1922 tot 1939 werd geproduceerd. Met een 696 cc grote motor en 7,2 pk was de Austin Seven niet bepaald een sprintbom. Verre van zelfs. Dat nam niet weg dat die gekke Britten er een groot aantal ombouwden tot racewagens. Jazeker!

Gaz Volga M22 1.6 diesel

Vergeleken met de vorige modellen kan deze Volga worden beschouwd als een raket. Maar volgens de huidige criteria is het een echte slak. De Perkins-dieselmotor, die ontdaan was van alle verfijning, trilde als een drilboor en braakte in topvorm 48 schamele paarden uit, die deze zware break nauwelijks konden trekken. Dat nam niet weg dat de Russen heel wat exemplaren produceerden.

Hindustan Ambassador

Deze auto werd als Morris Oxford geboren in Groot-Brittannië in de jaren 50. Zijn carrière duurde tot… 2014, in India, waar hij als Hindustan Ambassador door het leven ging. Hij werd meestal als taxi gebruikt en was beschikbaar met drie motoren, waaronder een viercilinder diesel van 1,5 liter en… 37 pk! Volgeladen, zoals dat in India wel eens gebeurt, leverde hij de prestaties van een pony.

Tata Nano

De goedkoopste auto ter wereld! En dus ook een van de traagste. Met zijn tweecilinder van 624 cc is deze Tata goed voor 33 pk. De verhouding gewicht-prestaties is bijzonder gunstig vergeleken met de vorige modellen: het ding zet nauwelijks 600 kg op de weegschaal. Maar met een 0-100-tijd van 30 seconden kan je nauwelijks van stevige acceleraties spreken…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km