BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Sommige autobouwers in deze lijst zullen je misschien verrassen. En het feit dat ze vandaag nog bestaan, hebben ze grotendeels aan deze 5 modellen te danken.
In de jaren '50 was het Beierse merk nog alles behalve de succesvolle autobouwer die het nu is. De meeste van de fabrieken van het merk werden tijdens de Tweede Wereldoorlog immers verwoest en de modellen uit die tijd verkochten niet goed. Toen kwam de 700, met zijn zelfdragende koetswerk en 697 cc tweecilinder motor. Er werden 188.000 stuks van verkocht! Het zorgde ervoor dat de Duitse fabrikant geld in kas kreeg voor de ontwikkeling van de BMW's die we nu kennen.
Het probleem met een succes als de Kever is dat hij moeilijk op te volgen is... Na een paar pogingen zoals de Type3, Type 4 of nog de EA266, besloot VW het geweer van schouder te veranderen. Weg zijn de bolle lijnen, vervangen door een vierkante look. De motor verhuist van de achter naar voor en de auto krijgt voorwielaandrijving. Het resultaat? Het was een enorm succes! De Golf was geboren en Volkswagen gered!
Het minste wat je kan zeggen is dat Lotus in de jaren '80 wat problemen had. Er was onder andere de bedenkelijke affaire met DeLorean... Lotus wisselde steeds van eigenaar wegens gebrek aan winst. Maar in 1996 kwam de legendarische Elise! In zijn 26-jarige carrière werden er meer dan 35.000 stuks verkocht van de kleine sportwagen, waarmee hij het boegbeeld werd van het merk en het zijn adelbrieven teruggaf!
Wist je dat de autobouwer uit Stuttgart ooit op de rand van de afgrond stond? In het begin van de jaren '90 bouwde Porsche zelfs auto's voor Audi en Mercedes om wat geld te verdienen... In 1996 introduceerde het een nieuw instapmodel, een roadster met de naam Boxster. Om de kosten te drukken deelt deze 986 veel van zijn onderdelen met de 911. En het werd een succes! Dankzij deze winst kon Porsche zich concentreren op een ander belangrijk model: de Cayenne. De roadster en de SUV zorgden ervoor dat de financiële problemen voorgoed voorbij waren.
Na de overname door Volkswagen in 1998 was Bentley niet het meest winstgevende merk van de groep. Met amper duizend auto's per jaar had de autobouwer een nieuw model nodig om niet te verdwijnen. Bentley lanceerde in 2003 de Continental GT met zijn 6-liter twin-turbo W12. De coupé een succes noemen, is een understatement. Nog voor de lancering hadden meer dan 3.000 klanten al een exemplaar gereserveerd. In het eerste productiejaar werden er bijna 7.000 exemplaren geassembleerd! Sinds de lancering zijn er meer dan 40.000 van gebouwd. De Continental GT is zonder twijfel de reden dat Bentley staat waar het nu staat.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...