Top Gear gaat definitief in winterslaap

De vraag stond nog even open na de crash van presentator Andrew ‘Freddie’ Flintoff, maar nu heeft de BBC definitief besloten het programma in de ijskast te steken. Het einde van een legende?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 22 november 2023
  • Divers

Na 34 seizoenen lijkt het definitief gedaan met het ‘nieuwe’ Top Gear, dat in 2002 in leven werd geroepen door Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May (die Jason Dawe na het eerste seizoen verving). Het ongeval met presentator Freddie Flintoff in december 2022, waarbij de ex-cricketspeler ernstig verminkt raakte aan zijn gezicht en vandaag nog steeds niet volledig is hersteld, deed de opnames al stilleggen, en nu heeft de Britse omroep BBC beslist er geen vervolg meer aan te geven. Het programma wordt “in rust geplaatst voor de afzienbare toekomst”.

Lichtpuntje voor de toekomst?

Het ongeval met Flintoff gebeurde volgens berichtgeving met een Morgan Super 3. De BBC heeft een veiligheidsrapport opgesteld en concludeerde dat alle regels werden gevolgd, maar dat er wel “lessen getrokken kunnen worden voor de toekomst”. De presentator zou naar verluidt een schikking van 9 miljoen Britse pond (10,3 miljoen euro) gekregen hebben voor gemiste inkomsten. De BBC laat de deur wel op een kier voor een eventuele comeback van het programma in de toekomst, en ook de andere Top Gear-activiteiten (website, magazine en merchandising) blijven gewoon verder doen.  

Schandalen en onzekerheid

Het autogerelateerde entertainmentprogramma is het laatste decennium nooit lang gespaard gebleven van schandalen en instabiliteit. Na het ontslag van Jeremy Clarkson als gevolg van agressiviteit naar een producer in 2015, waarna Hammond en May hem volgden naar Amazon, moest het programma op zoek naar een nieuw format. De eerste poging met Chris Evans, Matt LeBlanc en Rory Reed bleek weinig succesvol, waarna autojournalist Chris Harris werd opgeroepen ter vervanging van Evans. 

Toen LeBlanc zijn vertrek aankondigde in 2018, werd er een nieuw trio gevonden in de vorm van Harris, Andrew ‘Freddie’ Flintoff en Paddy McGuinness. De stabiliteit leek weergekeerd en het trio kon het goed met elkaar vinden, wat een vermakelijk programma opleverde, al werd het succes van het Clarkson-tijdperk niet meer geëvenaard. Met het verdwijnen van Top Gear en het steeds tragere uitzendtempo van The Grand Tour lijken autoprogramma’s op de televisie en streamingdiensten met uitsterven bedreigd. Of is dit net een gat in de markt voor een nieuwkomer?

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km