MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Neen, dit is niet een van de jongste stunts van het programma Top Gear. Autobouwer Volvo zit hier aan de knoppen en wil de reddingsdiensten helpen, meer in het bijzonder de experts die mensen uit wrakken moeten bevrijden, om hun interventies bij ernstige ongevallen te verbeteren.
De “extreme crashtest” maakt het mogelijk om bijzonder gewelddadige botsingen te simuleren, nog meer dan in conventionele crashtests. Het experiment heeft geleid tot de vernieling van negen wagens, die door een kraan van 30 meter hoog werden gelost. Op die manier werden de modellen zo zwaar getroffen dat de schade kon worden gesimuleerd van een aanrijding aan zeer hoge snelheid tegen een zwaar voertuig.
Door daar recente wagens voor te gebruiken, werd nog een ander doel gediend: reddingswerkers oefenen doorgaans op sloopklare wagens die vaak al meer dan 20 jaar oud zijn. Maar de treksterkte van het staal, de architectuur van de veiligheidskooi en de algemene sterkte verschillen heel uitgesproken in auto’s van vandaag in vergelijking met die van 15 of 20 jaar geleden.
Voor passagiers in een voertuig dat bij een zwaar ongeval betrokken geraakt hangt het leven soms maar aan een zijden draadje. Ze moeten dus snel maar toch voorzichtig uit het wrak kunnen worden verwijderd om ze zo vlot mogelijk naar het ziekenhuis te kunnen brengen.
Alle resultaten van de indrukwekkende crashtests en de verschillende bevrijdingsoefeningen zijn samengevat in een rapport. Dat wordt ter beschikking gesteld van reddingswerkers in Zweden en de rest van Europa, zodat zij daar lessen uit kunnen trekken om hun reddingsprocedures te perfectioneren en zo meer levens te redden.Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...