Vergeten concept: Bertone Ramarro, Amerikaan à l’italienne

In 1984 toonde het Italiaanse designhuis Bertone zijn persoonlijke interpretatie van de Chevrolet Corvette. Het hoekige model ontleende zijn naam aan een groene hagedis.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 mei 2019
  • Divers

Vergeten concept: Bertone Ramarro, Amerikaan à l’italienne

Dat een conceptmodel de technische basis overneemt van een productiemodel dat in datzelfde jaar wordt voorgesteld komt niet vaak voor. Toch was dat het geval in 1984. Op de Los Angeles Auto Expo liet Bertone zijn Ramarro zien, een Italiaanse versie van de nieuwe Chevrolet Corvette C4 uit die tijd.

(Drie)hoekig

Het gedeelde platform gaf Bertone veel om mee te werken, onder meer op vlak van de afmetingen. De wielbasis was identiek, maar de overhangen werden verkort om de Ramarro een gebaldere stijl te geven dan de Amerikaan. De radiator en componenten voor de airco werden achter het passagierscompartiment geplaatst om plaats te maken voor de lange aflopende motorkap. De V8 bleef wel op zijn plek.

Schuifdeuren

Nog een stijlelement dat grondig gewijzigd werd: de deuren. In plaats van gewone portieren koos Bertone voor schuifdeuren. Net als in een Kaiser Darrin uit 1954 schoven die naar voren om makkelijker uit te kunnen stappen.

Vergeten concept: Bertone Ramarro, Amerikaan à l’italienne

Hagedis

Op de digitale tellers na verwees niets in het interieur nog naar de originele Corvette. De transmissiehendel werd vervangen door een draaiknop op het dashboard om zo plaats te maken voor een grote zitbank voor de zetels en middenconsole. Het interieur was volledig bekleed met groen leder, zoals het vel van een hagedis. Ouderwets vandaag? Zeker, maar in 1985 kreeg het conceptmodel de “Auto&Design”-prijs voor “gedurfde ideeën”.

Vergeten concept: Bertone Ramarro, Amerikaan à l’italienne

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Bertone.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km