Vergeten concept: Mercedes 190 Elektro, de onvermoeibare elektrische taxi

Nog voor Mercedes zijn huidige EQ-gamma had bedacht, had het merk al verschillende eerdere elektrische experimenten uitgevoerd. Zo had deze 190 Elektro al twee elektromotoren.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 april 2020
  • Divers

Vergeten concept: Mercedes 190 Elektro, de onvermoeibare elektrische taxi

In mei 1990 kwam Mercedes naar de Beurs van Hannover met een verrassende versie van zijn 190 (W 201): de Elektro. Die elektrische versie moest dienen “om de functionele geschiktheid te beoordelen van alle onderdelen in realistische omstandigheden, met alle vibraties, acceleraties en temperatuurschommelingen die een auto bij dagelijks gebruik ondergaat,” zo lezen we in de brochure van destijds.

Vergeten concept: Mercedes 190 Elektro, de onvermoeibare elektrische taxi

De eerste elektrische 190’s die het merk in kleine reeks bouwde gaven Mercedes dus de mogelijkheid om te testen met verschillende technische oplossingen. Zo gaven de natrium-nikkelchloridebatterijen of sodiumzwavelbatterijen een gevoelig hogere energiedichtheid dan de loodbatterijen die destijds gebruikelijk waren. Alleen hadden beide systemen wel een werkingstemperatuur nodig van zo’n 300 graden Celsius…

Vergeten concept: Mercedes 190 Elektro, de onvermoeibare elektrische taxi

Na deze experimentele fase kwam Mercedes in maart 1991 naar het salon van Genève met een meer uitgewerkt concept van een elektrische 190. Elk van de achterwielen had zijn eigen elektromotor van 16 kW (22 pk), die allebei werden gevoed door een natrium-nikkelchloridebatterij. Op die manier bleef het meergewicht ten opzichte van een versie met verbrandingsmotor beperkt tot slechts 200 kilo. Bovendien had de conceptcar al een systeem voor regenererend remmen.

Vergeten concept: Mercedes 190 Elektro, de onvermoeibare elektrische taxi

Bij wijze van experiment stuurde Mercedes daarna van 1992 tot 1996 tien exemplaren van de 190 Elektro naar het eiland Rügen voor een test op grote schaal. Sommige auto’s gingen naar taxibestuurders voor intensief gebruik en een ervan haalde zelfs de symbolische kaap van de 100.000 kilometer per jaar.

Vergeten concept: Mercedes 190 Elektro, de onvermoeibare elektrische taxi

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km