Ferrari
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Dit is de Porsche 914/8, het monster dat jammer genoeg nooit tot uiting kwam!
Het heeft decennia geduurd voordat de Porsche 914 eindelijk erkenning kreeg voor zijn kwaliteiten. Een moeilijke bevalling, een atypisch design, 50% Volkswagen-DNA en zijn weinig krachtige motoren hebben de 914 gedegradeerd tot de status van 'Volks-Porsche'. Het had echter weinig gescheeld, of de kleine Porsche had een echte Ferrari-killer kunnen worden in de vorm van deze 914/8!
Bij het einde van de jaren '60 begon het idee op te borrelen voor een gemeenschappelijke sportwagen tussen Volkswagen en Porsche. Het plan was om een sportief model tegen een lage prijs aan te bieden, dat zowel de opvolger van de Porsche 912 moest worden als van de Volkswagen Karmann Ghia. De 914 kreeg de naam 'VW-Porsche' en werd uitgerust met de viercilinder boxermotor van Volkswagen of, in het begin, de zescilinder uit de 911 T. Daarmee kreeg hij niet alleen 110 pk op de achterwielen, maar ook het recht om zich een volwaardige Porsche te noemen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.
Met een centraal geplaatste motor en de wielen op de uithoeken van de auto, bood de 914 een eersteklas rijgedrag, dat de motoren nauwelijks konden benutten... Vanuit marketingoogpunt werd deze beperking gerechtvaardigd door de onwil om de 911 te overschaduwen. Maar uit technisch oogpunt was het idee om verder te gaan erg verleidelijk!
In 1969 werd het excuus gevonden: ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van Ferry Porsche, geeft het merk uit Zuffenhausen zijn oprichter een 914 cadeau, uitgerust met een 3 liter-achtcilinder boxer van 300 pk (ja, dat lees je goed!)! Een motor die rechtstreeks was afgeleid van de 908-racewagen. Een tweede, minder krachtig exemplaar werd ook gebouwd.
De even beestachtige als krachtige 914/8 had een hit kunnen worden: zijn pluimgewicht, zijn 300 pk en zijn centraal achterin geplaatste motor uit de competitie waren genoeg om furore te maken in 1969! Porsche koos er echter voor om zich te concentreren op de 911, en het project werd in de ijskast gestoken...
Ben jij op zoek naar een Porsche? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Porsche-zoekertjes nu hier:
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.