Polestar
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
In 1969 presenteerde Aston Martin de DBS. Die was aanzienlijk moderner dan de verouderde DB6, en kreeg gespierde en fijne lijnen die deden denken aan Amerikaanse muscle cars. Deze ruime, bijna massieve auto miste een gepaste motor en moest het doen met de vierliter zescilinder-in-lijn van zijn voorgangers. De motor creëerde weliswaar een deel van de reputatie van het merk, maar miste koppel en vermogen om de auto prestaties te geven die de concurrentie zou doen beven.
De V8 die oorspronkelijk voorzien was, was aan het begin van de jaren 70 uiteindelijk klaar. Het vermogen bleef geheim: Aston zei dat het “voldoende” was. En dat was het ook: ongeveer 350 pk en een koppel van 500 Nm, ruim voldoende om deze Engelsman vleugels t geven. Aston Martin liet de keuze tussen een manuele vijfversnellingsbak (bijzonder zeldzaam) en een automaat met drie verzetten.
De oliecrisis en de financiële investering in de ontwikkeling van de auto en de motor brachten Aston Martin in slechte papieren. De eigenaar, David Brown, die na de oorlog het roer van het merk overnam, verliet het zinkende schip. Aston Martin veranderde regelmatig van eigenaar en bleef ter plaatse trappelen, de afwerking van de modellen slabakte en het merk kon geen nieuwigheden meer voorstellen.
In 1977 blies er een nieuwe wind door het merk. Door de uitstootnormen die vooral in de Verenigde Staten van kracht waren, verloor de V8 aan vermogen. De promotiecampagne van James Bond kon daar weinig aan veranderen. Aston kwam daarop met de “Vantage”: een sportievere versie. Het merk wou nog steeds niets kwijt over het vermogen, maar het werd geschat op meer dan 400 pk. De verfriste V8 kon zijn carrière verderzetten. In 1989 ging de Vantage op pensioen en werd hij vervangen door de Virage. Een carrière van twintig jaar zorgde voor amper 4.000 exemplaren. Hij is dus zeldzaam!
De Vantage liet verbazende prestaties optekenen voor die tijd – en zelfs voor vandaag. Toch was het koppel niet genoeg voor sommigen. Aston ontwikkelde dus het “X-Pack”, met aangepaste assen. Voor de hardnekkigste klanten voorzag het merk een grotere V8: van 5,3 naar 6,3 liter, gekoppeld aan een manuele zesbak. Het vermogen werd geschat op ongeveer 480 pk.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.