Vergeten model: Autobianchi A112 Abarth

Met zijn matzwarte motorkap, schorpioenen en dubbele uitlaat was dit kleine bommetje de rivaal van de Mini Cooper.
  • Piette François
  • 08 maart 2017
  • 445 weergaven

Autobianchi mag vandaag dan wel verdwenen zijn, maar het zorgde voor heel wat vernieuwingen in de autosector. Het merk werd opgericht aan het begin van de 20ste eeuw en kwam in de jaren 50 onder de vleugels van Fiat terecht. In 1964 zorgde het voor ophef met de Premula, een klein en populair autootje dat resoluut anders was: de motor dwars voorin, voorwielaandrijving, een schuine kofferklep, vier schijfremmen,… Het model fascineerde, maar Fiat toonde weinig interesse: de verkoopcijfers deden de kwaliteiten van het autootje oneer aan.

A112

In 1969 werd het geweer van schouder veranderd: Autobianchi kwam bij Lancia terecht en het bracht de kleine A111 en A112 uit. Die laatste was het laatste model dat door Carlo Abarth zelf onder handen werd genomen. De bedoeling was om meer dan 100 pk te produceren, maar Fiat besloot om het cijfer lager te houden voor meer dagelijks gebruiksgemak.

1971

In 1971 werd het Abarth-productiemodel voorgesteld. De evolutie ten opzichte van het gewone model was niet spectaculair, maar voldoende om een klein Brits autootje ongerust te maken. De kleine viercilinder van 903 cc werd uitgeboord tot 982 cc en vakkundig opgevoerd. Het vermogen steeg tot 58 pk bij 6.600 tpm. Daardoor haalde dit karretje 150 km/u, een mooie prestatie voor een klein autootje van toen.

1974

In 1974 evolueerde de A112 Abarth aanzienlijk. De auto kreeg een zwarte behandeling, voor een “sportievere” uitstraling dan chroom. Onder de matzwarte motorkap – om weerkaatsingen in de voorruit te vermijden – won de viercilinder aan kracht. Zijn cilinderinhoud nam toe tot 1.050 cc, zijn vermogen tot 70 pk. De prestaties lagen in dezelfde lijn, met de kilometer vanuit stilstand in iets meer dan 33 seconden en een topsnelheid van 160 km/u. Het model zou stilistisch nog verder evolueren (niet altijd even geslaagd overigens) tot aan zijn pensioen in… 1985.

Vandaag

De Autobianchi A112 Abarth is zeker geen zeldzaamheid… als je in Italië gaat zoeken. Bij ons moet je geduld hebben. Zijn betrouwbare motor werd helaas vaak onder handen genomen. De grote zwakke plek is het visuele gedeelte: roest. De Italiaanse materialen uit de jaren 70 konden niet overal tegen… Vergeet ook de lamentabele afwerking niet van modellen na 1974: de plastics en stoffen zijn even slijtagegevoelig als het staal. Zorg er ook voor dat het exemplaar dat je op het oog hebt volledig is, want onderdelen zijn niet makkelijk te vinden.

Voor een model in correcte staat reken je minstens op € 6.000. Voor een exemplaar in bijzonder goede staat voeg je € 4.000 toe. Wil je een van de eerste versies, tel je daar nog enkele duizenden euro’s bovenop.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Na de elektrische XC40 SUV is nu ook de coupéversie C40 Recharge verkrijgbaar met één enkele elektromotor. Resultaat: meer betaalbare tarieven voor een zo goed als ongewijzigd rijbereik.

Comeback-kid: VW e-Up!

Comeback-kid: VW e-Up!

Volkswagen heeft bevestigd dat het de e-Up!, de elektrische variant van zijn kleine stadswagen, opnieuw in productie neemt. Het stopte eind 2020 met het model te bouwen, maar komt nu dus terug op die beslissing.

Volvo XC40 bijgewerkt

Volvo XC40 bijgewerkt

De Zweedse SUV krijgt in het midden van zijn carrière een facelift, maar de esthetische en technologische evoluties zijn miniem.

Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

De tuner, die meestal extreme projecten voorstelt, stopte niet bij een karrenvracht extra pk’s en een koetswerkkit alleen. Brabus paste zelfs het chassis aan om er een pick-up van te maken!

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 36.127

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Diesel, Manueel

€ 26.490
2020
5.649 km