Vergeten model: Ferrari 365 GT 2+2, scheef bekeken luxemodel

Op papier biedt hij het beste van twee werelden: de klassieke elegantie die zo typisch is voor het merk en een zekere technische moderniteit waardoor hij zich gemakkelijker laat rijden… Toch houden liefhebbers er afstand van en wordt hij scheef bekeken door de echte fans van het merk.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 februari 2020
  • Divers

Op het salon van Parijs van 1967 stelde Ferrari zijn derde gezinsgerichte auto met een 2+2-opstelling voor. De 365 GT 2+2 sloot perfect aan op het erfgoed van zijn twee voorgangers (250 GTE en 330 GT 2+2), maar innoveerde wel op een reeks technische punten.

Vergeten model: Ferrari 365 GT 2+2, scheef bekeken luxemodel

Aan het tekenpotlood zat de onvermijdelijke Pininfarina, die voor de voorkant inspiratie haalde bij de 500 Superfast uit het verleden, terwijl de achterkant innoveerde met een bijzonder design voor de achterlichten. Maar wat vooral indruk maakte, was de lengte van het gevaarte: bijna 5 meter. Dat leverde hem meteen de bijnaam “Queen Mary” op.

Vergeten model: Ferrari 365 GT 2+2, scheef bekeken luxemodel

Onder de motorkap betreden we bekend terrein. Daar deed nog steeds de gekende Colombo-V12 dienst. Die was vergroot tot 4,4 liter en ontwikkelde 320 pk. Dat ging gepaard met een ongeëvenaarde soundtrack en een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Ferrari verraste echter door voor de achteras een hydropneumatische ophanging te kiezen die voor een constante hoogte zorgde.

Vergeten model: Ferrari 365 GT 2+2, scheef bekeken luxemodel

De 365 GT 2+2 is gemakkelijk om mee te leven dankzij stuurbekrachtiging, een V12 boordevol koppel en airconditioning, maar wordt toch gemeden. De 250.000 euro die je moet neertellen voor een exemplaar in goede staat is klein bier in vergelijking met de bedragen die worden neergeteld voor andere Ferrari’s uit zijn tijd. Als je nochtans kijkt naar zijn interieurstijl, zijn koetswerkdesign en zijn motorarchitectuur (enkele bovenliggende nokkenassen), dan is dit wel de laatste klassieke Ferrari. Bovendien is het een heel zeldzaam model, want er zijn er slechts 800 van gemaakt.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km