Vergeten model: Fiat 2300S Coupé, een onterecht lot

Is dit niet een van de meest briljante GT’s uit de jaren 60? De mooie Italiaan werd helaas vaak over het hoofd gekeken, omdat zijn logo minder prestige uitstraalde dan dat van zijn rivalen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 juni 2018
  • Divers

De basis van deze coupé vormde een berline met burgerlijke trekjes. Die kreeg als naam de droge weergave van zijn cilinderinhoud (1800, 2100, daarna 2300) en een mooie zescilinder onder de kap, ontworpen door ex-Ferrari-medewerker Aurelio Lampredi. De basis was dus behoorlijk, Ghia voegde er nog een coupélaag aan toe. Fiat besliste het model vanaf 1961 in productie te nemen. Na een versie met 2.1 volgden er twee afgeleiden: een 2300 met standaardmotor en 2300 S met Abarth-motor. Die produceerde aan de krukas ongeveer 150 pk, en haalde met vier passagiers bijna 200 pk.

Succesrecept?

De lijnen waren klassiek uitgepuurd en kregen verrassende details, zoals een panoramische achterruit en de knik in de C-stijl. Het radiatorrooster deed denken aan Aston Martin. Onder de motorkap van de 2300 S kreeg het Abarth-blok twee carburatoren en een specifieke uitlaatlijn. Fiat investeerde zelfs in schijfremmen, wat voor die tijd uitzonderlijk was. Binnenin was de afwerking op topniveau.

Toch pakte de saus niet. De pers was lovend, maar de klanten repten zich niet naar de showrooms. Het merkimago zat daar voor iets tussen… In 1968 zette Fiat de productie stop, maar kwam nadien nog wel met een sportieve luxecoupé: de Fiat Dino. Ook die was maar matig succesvol…

Vandaag

Reken op € 40.000 tot € 50.000 voor een mooi exemplaar. Een redelijke prijs, gezien zijn afkomst (met Lampredi, Abarth en Ghia op hetzelfde model), maar een die de laatste jaren sterk gestegen is. Dat doet zijn kwaliteiten natuurlijk eer aan. Maar hou er wel rekening mee dat hij gevoelig is voor roest en dat het peil van zijn vloeistoffen regelmatig moet worden gecontroleerd. Voor de rest is deze Fiat redelijk betrouwbaar. Onderdelen zijn weliswaar onvindbaar en nemen een grote hap weg uit je budget.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km