Vergeten model: Ford Escort XR3i

We maakten er eerst kennis mee in de enthousiaste maar niet altijd even vaardige handen van de jeugd. Daarna werden ze zwaar mismeesterd tijdens de tuningtrend en ten slotte verdwenen ze volledig uit het verkeer. Tijd om deze vandaag miskende Fords nog eens voor het voetlicht te brengen.

  • Piette François
  • 27 februari 2017

Iedereen kent Volkswagens meesterzet uit 1974 met de Golf GTI. Een model dat bedoeld is voor een bescheiden productievolume wordt de start van een segment dat ook vandaag nog steeds erg succesvol is. Ford is zich daarvan bewust en ontwikkelt daarom in de jaren 1980 verschillende sportieve versies van zijn Escort, van de XR3 met 96 pk tot de RS1600 Turbo met 132 pk!

De XR3 is de mild-sportieve versie, die eerder is gemaakt voor vlotte plezierritten dan voor wilde stoeipartijen. De uiterlijke aanpassingen blijven discreet, terwijl het vermogen bescheiden is voor een sportieveling. In 1986, wanneer de Escort aan zijn vierde generatie begint, wint het vermogen een tiental paardjes dankzij de komst van injectie onder de motorkap. Met 105 pk is de XR3i nog altijd geen pk-monster, maar werpt hij zich eerder op als een wat meer snobistische versie van de Escort.

Technische kenmerken

Onder de motorkap is enkel oeroud nieuws te vinden: een viercilinder in lijn van 1,6 liter met 105 pk, voorwielaandrijving en een manuele vijfversnellingsbak. Qua prestaties kan de Escort niet wedijveren met de Peugeot 205, Golf GTI en dergelijke meer. Het rijgedrag is nog slechter, met een plomp en onderstuurd evenwicht dat ver verwijderd is van de levendigheid en het evenwicht van een Peugeot 205 GTI, laat staan van een Renault 5 GT Turbo.

Dus?

De Escort XR3i is dus geen raszuivere sportieveling. Ford wist dat ook en pas met de lancering van de cabrioversie kreeg het model zijn volledige bestaansrecht. De erg soepele motor maakte mooie uitstapjes op het koppel mogelijk, met een elleboog rustend op de deur, zonder dat je ten allen prijze tot het uiterste moest gaan. Vandaag is het model zo goed als volledig uit het verkeer verdwenen. Ga uit van zo’n 3.000 euro voor een exemplaar in goede staat… Maar het zal niet gemakkelijk zijn om er een te vinden!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km