Vergeten model: Honda S500, bijna 10.000 o/m

Kettingaandrijving, een rode zone die begint bij 9.500 o/m en een gewicht van slechts 680 kilo: welkom in de miniatuurwereld van de Honda S500, die het sportsegment op zijn kop zou zetten.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 november 2020
  • Divers

Vergeten model: Honda S500, bijna 10.000 o/m

De S800 ken je ongetwijfeld, maar de S500? Dit model is nochtans van kapitaal belang voor het merk, want het was de tweede auto die Honda op de markt bracht na de kleine bestelwagen T360. Hij kwam in 1963 op de markt en maakte een impact door zijn techniek, waarvoor veel inspiratie was gehaald bij de motorfietsen van het merk. In die tijd aan het begin van de jaren ’60 werd de overgrote meerderheid van de betaalbare sportwagens aangedreven door gietijzeren motoren met stoterstangen die met moeite 5.000 o/m overleefden.

Vergeten model: Honda S500, bijna 10.000 o/m

Toerenteller tot 12.000 o/m

De Honda S500 deed het helemaal anders: onder de motorkap vond een heus technisch festival plaats. Zijn motortje was slechts 500 cc groot, maar het ontwikkelde wel 44 pk bij 8.000 o/m. Het specifiek vermogen lag dus op liefst 90 pk/liter, het dubbel van wat destijds gebruikelijk was. Dat vermogen ging de motor bovendien heel hoog in de toeren gaan zoeken: bij 8.000 o/m. De toerenteller gaf testrijders van zijn tijd hoogtevrees: de rode zone begon bij 9.500 o/m. Zelfs vandaag gaat geen enkele auto zo hoog in de toeren.

Vergeten model: Honda S500, bijna 10.000 o/m

Kettingaandrijving

Ook het onderstel was hightech voor zijn tijd: 4 onafhankelijk opgehangen wielen, waarbij die van de achteras werden aangedreven door… kettingen. Van de S500, die enkel als roadster verkrijgbaar was, zijn 1.363 exemplaren gebouwd. Hij was ook maar één jaar op de markt, want in de herfst van 1964 stelde Honda een ingrijpende evolutie van het model voor in de vorm van de S600. Die was ook als coupé verkrijgbaar en werd aangedreven door een dikkere motor van 600 cc en 57 pk.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km